Kan je algerisch worden van katten?

Want de laatste tijd nies ik vaak en heb ik ook verstopte neus.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is 'de laatste tijd' begonnen na pakweg begin februari? Dan kun je ook een seizoensallergie (pollen) te pakken hebben!

Het beste antwoord

Ja je kan allergisch zijn voor katten. Ik was zelf nooit allergisch voor katten tot ik op mijn 22ste ineens allergisch werd voor katten. En goed allergisch ook. Ik krijg al zeer snel last als ik in een huis ben waar katten wonen. Bij het ene huis wat sneller als bij het andere. Het begint bij mij altijd met jeukende tranende ogen en een jeukende hals. Al vrij snel daarna gaan mijn oren en mijn keel jeuken. Dan begint het goed op mijn slijmvliezen in te werken en begin ik te niezen. Al gauw wordt ik dan benauwd. Dan moet ik ook maken dat ik weg kom, anders krijg ik echt amper lucht. Zodra ik bij de katten weg ben dan gaat het langzaam aan weer beter.

Je kunt hier medicijnen voor krijgen. Ook kan je er weer over heen groeien. Zelf gebruik ik geen medicijnen, ik blijf gewoon zo veel mogelijk bij katten uit de buurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja, je kan allergisch zijn voor katten.

Het kan zijn dat deze allergie zich spontaan ontwikkelt, maar hij kan ook altijd al latent aanwezig zijn geweest en dat door een griepje de allergie is doorgeslagen.

Er is goede medicatie te krijgen bij je huisarts of een gespacialiseerde allergoloog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt inderdaad een allergie hebben tegen katten net zo als met anderen dieren. Je kunt dit laten testen bij een huidarts. Die maakt dan wat krasjes op je arm en doet er dan verschillende stoffen op om te kijken welke op komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
huidarts of huisarts?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Huidarts is het beste, je kan je laten doorsturen via de huisarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog beter is de allergoloog ;)
Ikzelf ben ook allergisch voor katten, krijg jeukende/rode ogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niezen en verstopte neus hoeft niet aan de kat te liggen.
We hebben de laatste tijd een behoorlijk koude en droge winter gehad. In huis is het ook behoorlijk droog en droge lucht is funest voor je luchtwegen. Je neusslijm droogt uit waardoor je een verstopt gevoel krijgt. Ik wed dat je 's ochtends onder de douche daar geen last van hebt.

Voordat je allerlei allergietest ondergaat, zou ik eerst zorgen dat je huis wat vochtiger wordt. Mocht het dan nog niet over zijn, dan kun je naar je huisarts en vragen om een allergietest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kun je zijn, maar kun je ook worden...

Je afweersysteem kan sterker en minder sterk reageren op allergene stoffen... Daarbij komt ook nog wellicht een aanleg voor hooi-koorts, en dat is nu, in deze periode van het weer... Dan telt dat mooi op...

Dus je kunt ook van intolerant naar allergisch en vice versa terug naar gewoon...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een allergie voor katten kan zeker. Je kan het beste even bij de huisarts langsgaan. Ik ben zelf jaren allergisch geweest voor katten, maar heb ze wel altijd gehad. Gelukkig ben ik er nu over heen.............maar heb ik hooikoorts gekregen. Met een bloedtest kan je laten onderzoeken waar je allergisch voor bent.