wat is er aan de hand met dit konijn?

het konijn is lusteloos, wil weinig eten en heeft al 3 weken last van darmklachten en diaree. ook zijn er kettingkeutels en grote eivormige keutels aanwezig. wat is er aan de hand met dit konijn, en wat kan je hier tegen doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat je met dit soort dingen het beste langs de dierenarts kan gaan, helemaal omdat het al zo lang duurt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heeft je dierenarts goed gekeken naar het gebit, ook de kiezen? Heb je dwangvoeding meegekregen? Deze zou ik zeker gaan gebruiken nu en anders vandaag nog ophalen. Een konijn dat niet of nauwelijks eet is een spoedgeval. Als je eigen DA er geen raad mee weet, ga dan naar een andere die meer verstand heeft van konijnen. Afwachten is geen optie, hier kan je konijn aan overlijden.

Antwoorden (1)

Zo snel mogelijk mee naar de dierenarts gaan:
Diarree is helaas iets wat we vaak bij konijnen aantreffen. Diarree kan verschillende oorzaken hebben en levensbedreigend zijn voor konijnen. Door diarree kan een konijn uitdrogen, omdat hij te veel vocht verliest. Daarnaast wijst diarree op een verstoring van de vertering. Verder trekt diarree ongewenst ongedierte zoals vliegen aan, die eitjes kunnen leggen op het konijn. Uit deze eitjes komen al snel maden die zich beginnen te voeden. Het konijn wordt hierbij letterlijk opgegeten! Kortom, diarree bij konijnen dient altijd serieus genomen te worden. We dienen te zoeken naar een oorzaak en deze te behandelen en ondertussen dient het konijn schoon gehouden te worden, om verdere complicaties te voorkomen.

Verschillende soorten ontlasting

Om te bepalen waarom een konijn diarree heeft is het belangrijk te weten dat een konijn twee verschillende soorten ontlasting vormt. De gewone harde keuteltjes, maar daarnaast ook caecotrofen, ook wel nacht- of blindedarmkeutels genoemd. Deze laatste vorm is vrij zacht en kan men soms aantreffen als kleine druiventrosjes. Deze blindedarmkeutels bevatten nog veel voedingsstoffen en moeten door het konijn opgegeten worden.

Diarree van de ‘normale’ ontlasting

In sommige gevallen heeft een konijn echte diarree. Bij deze vorm zijn de normale keutels zacht, nat en soms zelfs waterdun. Het konijn is hier veelal goed ziek van en kan dit vaak zelf niet oplossen.
Z512099
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik ben 2 weken geleden ook al met haar naar de dierenarts geweest, en zij weten ook niet wat het is. ik wil niet nog eens met haar naar de dierenarts, als zij zeggen dat ze het ook niet weten, en dat ik daarna 50 euro moet betalen. de ene dag zijn haar keutels normaal en de andere dag zacht en nat. kan dit komen door wormen?
Z512099
10 jaar geleden
Als je op haar keutels witte, kleine sliertjes ziet , dan is dit de Pinworm, de meest voorkomende worm bij konijnen.
Indien de problemen blijven aanhouden zou ik toch op zoek gaan naar een Konijnendokter, iemand die uw dier vanuit een ander standpunt bekijkt (niet opgeven, ondanks de kosten).
Ik hoop dat uw konijn voldoende drinkt, want met die darmproblemen droogt ze enorm uit en dat is levensbedreigend.
Een konijn is een groepsdier, ze is lusteloos, krijgt ze genoeg aandacht? Eventueel overwegen haar in de toekomst gezelschap te geven.
Hieronder, nog wat tips, misschien ziet u iets over het hoofd qua voeding: Konijnen zijn pure planteneters, ofwel herbivoren. Hun lange darmstelsel is gemaakt om grote hoeveelheden vezelig voedsel te verteren. Voedsel voor konijnen bestaat uit een verteerbaar en een onverteerbaar deel. Verteerbaar voedsel bevat alle nodige voedingsstoffen. Het gaat langzaam door het spijsverteringsstelsel zodat de voedingsstoffen kunnen worden opgenomen. Het andere deel bestaat uit grote hoeveelheden onverteerbare vezels, die zorgen voor een snelle darmbeweging. Eet een konijn te weinig vezels dan zal de darmwerking trager gaan, waardoor het verteerbare voedsel niet goed verteerd wordt en darmproblemen kunnen ontstaan. Voedsel met zoveel mogelijk vezels is dus het belangrijkste onderdeel van de dagelijkse voeding van een konijn. Goede vezels worden geleverd door hooi, stro, takken en groenvoer zoals wilde planten en kruiden maar ook groenten. Fruit bevat ook vezels maar mag slechts zeer beperkt gegeven worden omdat het veel suiker bevat. Hooi is de belangrijkste vezelleverancier. Het is structuurrijk dus je konijn moet er intensief en lang op kauwen. Hierdoor slijten de kiezen, die bij een konijn altijd doorgroeien, goed af. Hooi bevat verder alle vitaminen en mineralen die een konijn nodig heeft. Een konijn dient daarom dag en nacht hooi tot zijn beschikking te hebben. Stro is ook een goede vezelleverancier maar bevat niet zoveel voedingsstoffen als hooi. Als een konijn erg veel stro eet, loopt hij het risico op verstoppingen. Stro kan daarom wel gegeten worden door een konijn maar het mag nooit het hooi vervangen.