tot hoe oud kan je een chetlandpony intensief gebruiken?

we willen onze chetlander graag voor een karretje geruiken, (eventueel met een tweede pony zodat het werk minder zwaar is) en heeft een schof hoogte/stokmaat van ongeveer 90cm.
tot he oud kan je nou zo'n chetland pony intensief (voor de kar) gebruiken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat verschilt echt per paardje. De ene is met 18 al hoogbejaard, de ander gaat gerust tot zijn 30e door. Kijk dus goed naar wat je paardje nog wil en kan.
Ik neem aan dat je wel verstand hebt van paarden, zoniet, haal er iemand bij die even met je mee kijkt. Het is en blijft een levend dier.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed antwoord +!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met verstand hebben van paarden moet je ook de naam goed kunnen spellen, want het is geen chetlandpony maar een Shetlandpony.
Wat bedoel je met INTENSIEF je pony eventueel samen met nog een tweede pony een kar laten trekken zodat het werk dan minder zwaar wordt. Wat ben je van plan met die paardjes om die intensief zwaar werk te laten verrichten ook al zijn het van nature sterke en taaie dieren... http://nl.wikipedia.org/wiki/Shetlandpony
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik heb inderdaad wel verstand van paarden, maar zelfs mijn ouders moeten een beetje uitzoeken hoe en wat terwijl ze zelf paarden gehad hebben en allebei gereden en ik nu ook. maar toch een paard is toch weer anders dan een chetlander.
dus super bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (1)

het hangt van de conditie en de kracht van de Shetlandpony af, sommige pony's worden 30 anderen worden 20 anderen maar 10, het ligt er een beetje aan wat de pony aankan. Shetlandpony's gaan meestal erg lang mee en kunnen vaak veel aan. Het allerbelangrijkst is dat de pony het werk leuk vindt.
Zelf heb ik ook vroeger een paar shetlandpony's gehad en die konden echt nog heel veel op oudere leeftijd, veel meer dan sportpony's op oudere leeftijd.