Wat moet je doen als je hamster niet eet en poept en ook mager is geworden??

Mijn hamster eet helemaal niet hij zit wel in zijn etensbakje te graven naar eten maar eet niet. Hij is ook heel druk. OK toen ik weer terug was van vakantie (4 dagen) was hij veel mager geworden en kleiner. Het lijkt net alsof het een andere hamster is!!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7K

Antwoorden (3)

Check bij de verzorger of er tijdens de vakantie iets is gebeurd en probeer eens in zijn bekje te kijken. Het zal niet de eerste keer zijn dat een verzorger gauw een nieuwe hamster koopt als er iets mis is gegaan omdat hij/zij het niet durft te vertellen. Het niet eten duidt vaak op een lichamelijk ongemak bij zulke diertjes. Hamsters zijn van nature diabetici, dus let ook op wat je 'm aanbied. Misschien wil ie wel zacht vers voedsel eten? Als je het niet vertrouwd kan je natuurlijk altijd een dierenarts bellen. Deze zal zijn lichaam voelen om te kijken of hij oneffenheden voelt, en ook in zijn bekje kijken. Het kan ook nog zo zijn dat de tanden geknipt moeten worden. Als die te lang worden kan het beestje ook niet meer eten. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Enige échte oplossing: Dierenarts.
Bij kleine knaagdieren zijn oorzaken voor vermageren en niet willen eten lastig te vinden, maar vaak is de dierenarts toch de beste oplossing.
Wellicht ligt het aan zijn tanden, die willen bij knaagdieren nog wel eens te groot groeien.
Heb je wel hout in het hok liggen, zodat hij daar zijn tanden aan kan slijten?
Als het inderdaad aan de tanden ligt zal ik voor nu even een papje maken van zijn voer. Probeer wat voer in water te weken en voer hem dit.

Je hebt geluk dat hij nog erg druk is, echt zieke dieren kruipen namelijk het liefst in een hoekje. Kennelijk heeft hij ook voldoende energie om druk te doen, wellicht zou dat zijn magerheid verklaren.

Probeer hem zo veel mogelijk te wegen, dan merk je het snelst of hij nog meer afvalt of weer bijkomt. (Is sowieso wel een aanrader bij kleine dieren, vaak wegen. Ziektes zijn namelijk het eerst op te merken bij kleine dieren doordat hun gewicht ineens verminderd.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb wel een stukje hpout in zijn kooi. Ik heb hem nu ook fruit gegeven dat eet hij wel. Er een papje van maken lijkt mij een goed idee en nieuw eten kopen want misschien vindt hij dit eten gewoon lekker. Ook zijn zijn tanden een beetje geel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tanden van knaagdieren horen geel te zijn, dus dat zit wel goed.
Mooi dat hij dat wel eet, dat betekend dat hij dus nog wel kán eten. Dat is tenminste positief. Ik zelf vind het altijd een aanrader om ook houten huisjes/bruggetjes/klimtorens in het hok te plaatsen, daar zijn mijn beestjes altijd behoorlijk dol op. Tuurlijk, ze knagen het op een gegeven moment stuk, maar dat is de bedoeling toch? :p
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb ook een houten bruggetje en heb er een papje van gemaakt eet ie. Maar als ik hem dat normale eten geef krijgt hij dat gewoon niet in zijn mond.
Ik zou eerst naar de dierenarts gaan omdat kleine knaagdieren vaak snel doodgaan. Daarna zou ik zijn advies opvolgen.