Wat is het verschil tussen kittenmelk en Nutrilon melk en hoe breng je muizen groot?

Hi, ik heb een 1 dag oude baby muis gevonden. Mensen zeggen dat ik hem kittenmelk moet geven, heb hem nu op Nutrilon babymelk. Wat is het verschil tussen de melk en heeft iemand tips om de muis groot te brengen. Hij zit onder een kuikenwarmteplaat in vlas, hooi en doek en we voeren hem elk uur babymelk met een penseeltje, geven hem vervolgens met een wattenstaafje een buik massage voor bevordering van de vertering.
Heel erg bedankt, liever geen reacties van: doodslaan e.d. want ik wil het proberen en anders gaat hij toch dood.
Groetjes

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.3K
Rieneke1
10 jaar geleden
Dit betreft ratjes, maar wellicht heb je er toch iets aan/ http://www.ratjetoe.info/download/HANDLEIDINGjongeratten.pdf
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je mag niet zomaar verse koemelk geven aan baby's, kalfjes groeien veel sneller dan baby's. Dus babymelk geven aan een ratje lijkt me ook niet logisch. Kittenmelk is dan al weer een betere keus.

Antwoorden (2)

Voor de huismuis en andere inheemse muizensoorten zoals veldmuis, spitsmuis en woelmuis adviseren we FoxValley 30/50. Dit bevat iets minder vet en lactose dan de moedermelk, maar komt het dichtst in de buurt. Meng het 3 delen poeder met 2 delen water.

Toegevoegd na 8 minuten:
Het verschil tussen Nutrilon babymelk en kittenmelk is dat het eerste "voedzamer" zal zijn, als uw muisje nu nog leeft bent u juist bezig.
Jonge muizen (jonger dan 3 weken) eten nog geen zaden en groente en fruit. Als ze geen moeder meer hebben waar ze normaal bij kunnen drinken, moet je ze zelf voeren. Het is ontzettend belangrijk dat ze regelmatig voeding toegediend krijgen. De eerste 1 a 2 dagen kun je ze melk of water geven, maar daarna hebben zij meer voedingsstoffen nodig. Het beste kun je een potje babyvoeding bij de supermarkt halen en dat voeren. Eventueel kun je zelf een papje maken met groente, fruit, water en brood.

Jonge muizen kunnen nog niet goed zelf eten. Je kan proberen ze eten te geven met behulp van een pipetje of trechtertje, of lepeltje. Als ze het zelf niet oplikken moet je het eten zelf in hun bekjes duwen en zorgen dat ze het doorslikken. Want als muizen niet eten, gaan ze zeker dood! Ze moeten minimaal 5-6 keer per dag een paar theelepeltjes eten/drinken. Ze mogen ook niet teveel tegelijk eten. Als ze genoeg hebben gehad is hun buikje wat boller, maar hij mag zeker niet uitpuilen!

Muizen die eenmaal langer dan enkele dagen in gevangenschap hebben geleefd, kunnen niet meer terug de natuur in. Ze verleren namelijk heel snel hoe ze eten moeten zoeken en hoe ze zichzelf kunnen verdedigen. Vooral heel jonge muizen kunnen niet meer terug de natuur in.
Z512099
10 jaar geleden
Ik heb in de kerstvakantie nog een muisje grootgebracht.
Kans dat hij het overleeft is nihil maar altijd het proberen waard.
Wij hadden melk bij de dierenwinkel vandaan, gedroogde geitenmelk poeder.
Ruikt heel zoet. Muizen hebben vettige melk nodig dacht ik, daarom voldoet koemelk e.d. niet. Warmte is ook erg belangrijk.
Bedenk wel dat een wilde muis nooit van zijn leven tam word, op een gegeven moment blijft hij niks anders doen dan proberen te ontsnappen. Het maakt niet uit vanaf hoe klein je ze in een hok stopt, ze vinden er nooit hun rust in.
Tam worden ze ook niet. Dus ik raad je aan hem later toch vrij te laten.
(Ik heb de mijne geheel "per ongelijk" laten ontsnappen, was al een keer eerder ontsnapt, toen weer gevangen, dit keer niet meer terug gevangen. Dus die scharrelt nu ergens in de schuur, bij de kippen in de buurt. Voer zat dacht ik zo.)
Dat penseeltje is inderdaad erg goed, vergeet niet dat zo'n jong muisje de eerste paar nachten ook 's nachts om het uur te drinken moet hebben.
Ik weet niet of je daar veel zin in hebt?

Hoe weet je trouwens dat hij nog maar 1 dag oud is?

Succes