Ik heb twee katten het zijn zusjes en al vanaf het begin samen 1 van de twee heeft epileptie en na elke aanval is het 2 weken ruzie wat kan ik doen?

Ik woon in een studio genoeg ruimte maar geen extra kamer hoe kan ik dit oplossen?? Het is echt ruzie met haren door de hele kamer.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Thecis
10 jaar geleden
Heel veel mensen geven uit goedheid een antwoord terwijl het gedrag van katten een aparte studie is. Ook dierenartsen krijgen geen aparte uren gewijd aan katten (algemene anatomie wel, maar zeker geen gedrag). In Amsterdam zit het Kattengedragadviesbureau. http://www.kattengedragstherapie.nl/
Daar kan je ook naar toe bellen en zij kunnen je echt helpen. Zij zien uithuisplaatsing niet als directe oplossing, maar als het echt niet anders kan, is het wel een optie. Zij kunnen je ongetwijfeld hiermee helpen. Mij hebben ze ook geholpen en zelfs de dierenarts was verbaasd dat zij dingen in het gedrag zagen die hij niet zag (blaasontsteking wat zo pril was dat het alleen nog maar te testen was, geen andere schijnbare symptomen). Echt een aanrader voordat je met andere middelen aan de gang gaat!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heeft het katje met de epileptische aanvallen medicijnen daartegen?

Antwoorden (2)

Heb je dit probleem al voorgelegd aan de dierenarts [DA]?

Wat is de reden van de twee-wekelijkse ruzie? Dat zou ik eerst uitzoeken. De DA heeft ongetwijfeld meer ervaring dan wij hiermee en zal een oplossing weten.
In een kamer apart, die je dus niet hebt, is geen doen op de lange termijn.

Je zegt : genoeg ruimte, maar dan zeg ik : niet genoeg muren. Eén kamer [een studio] is te klein voor meer dan 1 dier, ook al heb je vrede onderling, een kat moet zicht kunnen terugtrekken in een aparte ruimte.
Je kunt zorgen voor kasten [hoge] waar ze op kunnen springen, dat helpt ook al.

Misschien is het raadzaam om te overwegen voor het niet zieke zusje een ander goed huis te vinden.

Antwoord

Eerst naar de dierenarts om te vragen of het zo zal blijven. Deze heeft wellicht een antwoord, ervaring met dit probleem.

Als het een blijvend probleem blijkt te zijn, dan zou ik overwegen om voor het niet zieke zusje een ander goed huis te vinden.

Het is goed dat je een oplossing zoekt, maar misschien is die er niet, anders dan
òf
zelf verhuizen, met z'n drieën naar een groter huis,
òf
voor het niet zieke zusje een nieuw ander huis zoeken.

Moeilijk, sterkte hiermee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het epileptische katje vertoont voor, tijdens en na een aanval sterk afwijkend gedrag wat agressie uitlokt bij haar zusje.
Zou het bij wat blazen en grommen blijven dan zou je in de weer kunnen gaan met Feliway en Zylkene om de gemoederen wat tot bedaren te brengen.
Maar regelmatig twee weken lang agressie waarbij er daadwerkelijk gevochten wordt, is ernstig welzijnsondermijnend voor beide katten.
Ook al had je een aparte kamer en zou je de katten gescheiden kunnen houden, dan nog zou dat een noodoplossing zijn.
Hoe verdrietig ook, in deze situatie lijkt het me het beste het gezonde poesje te herplaatsen.
Sterkte en wijsheid!

Toegevoegd na 1 uur:
Is het "gezonde" katje door de dierenarts gezien?
Die zou ongemerkt iets onder de leden kunnen hebben?
Dat zou ik voor alle zekerheid even uitsluiten.
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Even uit nieuwsgierigheid / belangstelling (omdat dat speciaal extra wordt genoemd in het antwoord van Rieneke): dat het gezonde katje iets onder de leden zou kunnen hebben, wat dan ook, zou dat in dit geval van invloed kunnen zijn op de agressie tussen de 2 poezen ?
Rieneke1
10 jaar geleden
Het meest waarschijnlijke is wat ik in mijn antwoord aangeef: agressie door onbegrijpelijk (voor de andere kat) en afwijkend gedrag door het epileptische katje.
Toch mag je niets uitsluiten.
Pijn kan heel goed agressie veroorzaken, terwijl katten ware meesters zijn in het verbergen van pijn.
Het is daarom toch zaak om dat uit te sluiten bij het "gezonde" katje.