Jachtinstinct. Honden jagen op alles :zeemeeuwen, katten , konijnen enz. Darwinisme ten top. Genetsich ingebouwd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Honden zijn van nature jagers,en denken nu eenmaal erg situatiegericht. En een hond die een paar keer succes heeft gehad met een kattenklopjacht heeft onbedoeld zijn diepste verlangens ontketend. Het jagen op zich is namelijk al belonend doordat de kat wegschiet en de hond zijn genoegdoening haalt uit een jachtpartijtje.Indien honden met katten moeten samenleven,is dit aan te leren.De katten thuis,zijn bekend.Maar als er tijdens de wandeling een onbekende kat waargenomen wordt,kan het zomaar gebeuren,dat de hond hier gewoon weer achteraan gaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Net zoals de mens uitdaging zoekt in het jagen op snelheid (sport), zoekt de hond het bij de kat (succeservaring: snelheid en gekrijs) en de kat het bij de muis (snelheid en zoeken).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Katten jagen ook op van alles dat beweegt en niet altijd met het doel om het op te eten: vlinders; muizen; vliegen; minder sterke soortgenoten en soms ook op hun eigen staart, maar niet op honden. Honden jagen niet op koeien, dus volgens mij heeft het ook macht en territorium veroveren te maken. Wij mensen vallen toch eigenlijk vooral aan maar aan als we denken dat we de sterkste zijn?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En hoe kan je het afleren? Misschien interessant?

Het komt vaak voor dat honden prima luisteren wanneer er weinig afleiding is, maar juist niet luisteren wanneer er allerlei leuke dingen om hen heen gebeuren. Om uw hond te leren ook te luisteren wanneer hij een kat gezien heeft, zult u stapje voor stapje hier naartoe moeten werken:

Laat in het begin de hond alleen los op plaatsen waar het zeer onwaarschijnlijk is dat hij een kat tegenkomt. Als u de hond aangelijnd heeft en hij ziet een kat waar hij achteraan wil, zeg dan niets, en sta stil zodra de lijn strak komt. U zorgt dat hij geen stap verder komt in de richting van de kat (hij mag geen succes hebben met zijn gedrag). Wind u niet op; dat zou de opwinding van de hond alleen nog maar vergroten. Blijf rustig en vastbesloten: zorg dat de hond geen succes heeft met zijn gedrag! Gebruik eventueel een Gentle Leader zodat u zonder veel krachtsinspanning maximale controle heeft over de bewegingen van de hond.

Hou vol, net zolang tot de hond de lijn niet meer strak trekt en/of zijn aandacht op u richt (zelfs al is dat pas nadat de kat uit zicht verdwenen is). Beloon de hond precies op dat moment met een meer dan fantastische beloning. Zoek zo vaak mogelijk deze moeilijke situatie op (ga met de hond lopen in kattenrijke buurten) en herhaal telkens de bovenstaande oefening. U zult zien dat de hond steeds sneller opgeeft en zijn aandacht op u zal richten in plaats van op de kat (blijf hem in de aanleerfase hiervoor belonen met uitzonderlijk lekkere beloningen).

Pas als u zover bent dat de hond telkens wanneer hij een kat ziet en u stilstaat, snel zijn aandacht op u richt, dan geeft u hem voor het eerst in deze moeilijke situatie het commando ZIT. Dus alleen wanneer de hond al zijn aandacht bij u heeft! Wanneer u de oefeningen heeft opgebouwd zoals boven omschreven zal uw hond nu gegarandeerd het ZIT-commando opvolgen. Beloon de hond weer uitbundig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
misschien zijn er voor je hond op dat moment wel heerlijker gedachten die spelen.....
De kat vind de hond eng, en daarom slaat de kat met zijn staart. Maar omdat de lichaamstaal bij honden net even anders zit zal de hond denken dat de kat 'kwispelt' en wil spelen, en rent de hond eropaf, het vervolg hierop is dat de kat wegrent, de hond denkt dat dit een spelletje is en rent erachteraan..

Tenzij het een killer hond is en echt jaagt..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Honden zijn groot, katten klein. Bovendien zijn honden nieuwsgierig. Honden gaan daardoor vaak op katten af. In de dierenwereld geldt globaal het principe: alles dat voor je wegrent kun je opeten, alles dat op je af komt rennen zou jou wel eens op kunnen eten. De kat ziet de hond op zich af komen en denkt: wegwezen. Bij de hond wordt hierdoor zijn jacht- of speelinstinct getriggered waardoor hij er achteraan gaat. Blijft de kat gewoon zitten, dan gebeurt er meestal niets, de hond snuffelt even en verliest zijn interesse.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Honden jagen andere dieren weg omdat die hun voedsel zouden kunnen opeten. Dit betekend veelal dat de hond neit genoeg of verkeerd eten krijgt. Je moet je hond genoeg en goed voeren, dan zal ie een stuk minder andere dieren wegjagen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
jagen is groot woord zie het als spelen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een kat gaat in eerste instantie op de vlucht als hij een hond ziet die een mogelijke bedreiging vormt. De hond is van nature een jager en gaat er achteraan.
Het lichaam van de hond gaat Endorfine aanmaken. Een stofje waardoor ze zich prettig gaan voelen.

Het gedrag (najagen) beloont op die manier zichzelf. Op het moment dat ze het doen, gaan ze zich gelukkig voelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een kat gaat in eerste instantie op de vlucht als hij een hond ziet die een mogelijke bedreiging vormt. De hond is van nature een jager en gaat er achteraan.
Het lichaam van de hond gaat Endorfine aanmaken. Een stofje waardoor ze zich prettig gaan voelen.

Het gedrag (najagen) beloont op die manier zichzelf. Op het moment dat ze het doen, gaan ze zich gelukkig voelen.