Hoe begin je met postduiven houden???

Hoe moet je gaan beginnen met postduiven houden??
Als je een koppel postduiven koopt, is het natuurlijk de bedoeling dat ze terug komen als je ze loslaat!!! Hoe krijg je dat voor elkaar???

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.npoveenendaal.nl/jeugdhonk/alles-over-postduiven/wanneer-je-duiven-wilt-gaan-houden

Antwoorden (2)

Een duivenmelker worden vergt veel inzet en tijd. Een postduif vliegt namelijk altijd terug naar één punt: zijn eigen hok. Dat betekent dus dat je de duif zelf weg moet brengen en los moet laten.
Een jonge postduif kan met vier weken al een beetje vliegen. In het begin moet de duif eerst nog aan de omgeving wennen. Laat hem daarom de eerste tijd bij het hok los en bouw het verder uit door de duif steeds verder weg los te laten. Het helpt ook om een jonge duif met een oudere duif mee te laten vliegen.
Duiven kunnen snel ziek worden. Daarom is het belangrijk om dagelijks de poep van de zitplankjes te krabben zodat ze niet ziek worden van de bacteriën in hun eigen ontlasting.
Geef je duiven niet te veel eten. Het moet elke dag helemaal op gaan. Op gemorst voer, of voer dat blijft liggen komen ratten af.
Laat je postduif niet vliegen tijdens sneeuw- en hagelbuien. De meeste wedstrijden worden tussen april en september gevlogen.
Lees verder in bron:
http://www.hoedoe.nl/natuur-milieu/dieren/vogels/hoe-melk-ik-duiven
fremar
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Fremar, ik denk niet dat hij al toe is aan wedstrijd vliegen. Duiven bij huis zijn ook gezellig. Niet iedere duivenmelker zal meedoen met wedvluchten of bij een vereniging zijn aangesloten.
Je maakt in een schuur een behoorlijk hok waar de duiven als ze binnen zijn royaal kunnen verblijven. Aan de buitenkant maak je een plank waar je een huisje van gaas omheen bouwt met aan een kant een ingang, een soort landingsplaats dus.
De ingang van die landingsplaats is afgesloten met "drengels", dat is een deurtje van zinken spijltjes dat alleen naar binnen opengaat als de duif ertegenaan duwt. Eenmaal binnen gaat het deurtje niet meer naar buiten open tenzij jij het openzet om de duiven uit te laten vliegen.
Duiven zijn zeer honkvast. Hou ze enige tijd in het binnenhok, een week of twee. Dan kan je ze loslaten. Als je na enige tijd met het voer rammelt zullen ze aan komen vliegen en door de drengels naar binnen gaan omdat ze honger hebben.

Zoek wat pagina's op internet op van duivenliefhebbers. Daar zal je waarschijnlijk ook constructietekeningen van hokken en plaatjes van drengels tegenkomen.
Ivana