Wat kan ik doen aan een hond die de hele tijd heen en weer loopt ook al zitten wij erbij?

We hebben hem bij het asiel vandaan en hij is 1 jaar oud. Hij heeft bij zijn vorig eigenaar geen puppy cursus gehad dus hij ken niet alle commando's. Hij loopt ook overal achter je aan. Als wij op de bank zitten dan loopt hij de hele tijd heen en weer.............ik vraag me dan ook af of dit geen dominante gedrag.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (2)

Je weet vaak niet wat een hond uit het asiel heeft meegemaakt en waardoor ze bepaald gedrag vertonen. Heen en weer lopen en je achterna lopen is geen dominant gedrag. Eerder onzekerheid. Ook al is je hond 1 jaar oud, je kunt hem veel leren. Consequent zijn is heel belangrijk en goed voor een hond. Hij moet een vaste plaats hebben in huis, wanneer hij begint te lopen stuur je hem terug naar zijn plaats. Hij zal weer beginnen met lopen. Telkens breng je hem terug naar zijn plaats en zegt goed zo, blijf. Wanneer hij blijft liggen prijs je hem en geeft hem eventueel een klein koekje of aai als beloning. Het kan best zijn dat je dit tien keer moet herhalen. Geduld hebben en hij zal zich veilig gaan voelen op zijn eigen plek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kan wel dominant gedrag zijn, hij bepaald of je er wel of niet langs kan, je kunt zien aan de hond wat hij met zijn gedrag bedoeld, let dan vooral op zijn staart en op zijn oren. Onzeker gedrag herken je ook aan zijn houding.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooie link gevonden:
http://hondenvrienden.nl/index.php?page=Doc48
Ivana
10 jaar geleden
Rebe plus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thanx Ivana, ook voor jou antwoord en plus :-)
Dit gedrag zie ik ook niet als dominantie, omdat het heen en weer lopen gebeurd als de baasjes zitten en gezien de geschiedenis vd hond (asiel)
Het kan evengoed zijn dat deze hond bang is opnieuw zijn baas te verliezen en hem nu dus constant in de gaten houdt. Omdat het een asielhond is zou ik meer uitgaan van verlatingsangst dan van enige vorm van dominantie.

Deze hond heeft dus vaste regels en zekerheid nodig en dat bereik je alleen door goed leiderschap.
Ga met hem op een hondencursus, dat is goed voor baas en hond. Daar kan je ook vragen stellen en kunnen ze de houding van de hond voor je 'vertalen' , zodat je leert wat de beste aanpak is.

De meeste asiels geven nascholing om de band met de nieuwe baas te helpen opbouwen. Vraag dit bij het asiel waar de hond vandaan komt.
Ivana