Mijn grasparkiet is 4 jaar hoe oud is dat voor een mens?Want bij een hond moet je x 7 doen.. hoe zit dat met parkieten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
12.4K

Antwoorden (2)

Grasparkieten kunnen met de juiste voeding en verzorging tussen de 15 en 20 jaar oud worden. Vergelijk dat met een mens die tussen de 80 en 100 wordt.

Dan moet je het dus ongeveer x5 doen.

Toegevoegd na 1 minuut:
4 x 5 20. De relatieve leeftijd van je parkiet is dus vergelijkbaar met 20 'mensenjaren'
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet de gemiddelde leeftijd van de mens nemen en de gemiddelde leeftijd van een parkiet. Honderd is niet de gemiddelde leeftijd van de mens, 80 is al een stuk beter.
Voor een hond is dat ook altijd maar een rare stelregel geweest. Die leeftijden zijn nooit vergelijkbaar en niet elk hondenras wordt even oud. Gemiddeld spreken we dan wel over een levensduur van 10 jaar. Kijken we naar de levensduur van een grasparkiet die gemiddeld 75% langer is zou je uitkomen op een factor 4.

Maar om aan te tonen dat het een domme stelregel is:

Bij katten wordt ook vaak de regel factor 7 gebruikt. Dit terwijl deze gemiddeld ouder worden dan honden en hun leeftijd meer te vergelijken is met die van grasparkieten. Dus als je het met katten vergelijkt is de factor net zo goed 7.

Dus hecht je niet teveel aan zo'n domme factor. Weet gewoon dat je grasparkiet zo'n 15 tot 20 jaar zal worden.