Hoe kun je vogels in de tuin tam maken?

Ik heb dus verhalen gehoord van mijn ouders dat mensen een tamme kraai of in ieder geval een tamme vogel in de tuin kunnen hebben. Als dierenliefhebber lijkt het me ook erg leuk dat wanneer ik in de tuin kom ik de tamme vogel eten kan geven zonder dat hij schuw is (dus tam is geworden). Ik had gevraagd of we een parkiet of een andere vogel in het huis mochten maar dat mocht dus niet, vandaar dat ik zo graag een vogeltje tam wil maken. Iemand ideeën? Waar moet ik beginnen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
18.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb een keer een kauwtje dat bij ons op t balkon kwam zitten tam gekregen, of eigenlijk was ie dat al, hij af al snel uit mijn hand, hartstikke leuk. Maar toen 'ie ineens naar mijn ogen begon te pikken ben ik er mee gestopt....
Z512099
10 jaar geleden
Doet me denken aan die Houtduif vorige winter, kwam op den duur op de hand zitten om broodkruimels op te pikken.
Het was toen kouder dan nu, veel kouder, ze/hij had ook iets aan een pootje, was waarschijnlijk een oudere vogel, elke dag was die er, verschillende keren.
Je merkt dan ook hoe hard de natuur is: op een gegeven moment zat haar/zijn ondersnavel over de bovensnavel, de bovensnavel had de onderste doorboord, waarschijnlijk ergens tegen gevlogen, een ruit of zo. Bijgevolg kon de duif niets meer oppikken, eten en was ten dode opgeschreven.
We konden ze niet vangen of helpen, we waren machteloos.
Rieneke1
10 jaar geleden
Sommige vogels zijn niet tam te krijgen: merels, mussen enz kan je wel grootbrengen, maar naarmate ze zelf gaan eten worden ze ook schuwer.
Andere vogels zoals bijvoorbeeld kraaiachtigen, zijn wel tam te maken als je ze van jongs af aan grootbrengt.
Alleen, als je echt een dierenliefhebber zou zijn, dan zou je dat niet willen.
Op het moment hebben we twee eksters in de opvang, die totaal verknipt zijn omdat ze door ondeskundige mensen zijn grootgebracht.
De beestjes hebben geen idee wat normaal gedrag is voor een ekster.
Niet naar mensen toe, maar ook niet onderling: ze hebben nooit ëksters" leren spreken.
We doen ons best, maar de kans zit erin dat we ze uiteindelijk in moeten laten slapen, omdat ze niet uitgerust zijn voor een leven in de natuur onder soortgenoten.
Bijzonder triest.
Beter geniet je van de wilde vogels in je tuin, zonder ze tam te willen maken.
Een echte dierenliefhebber heeft daar genoeg aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus voor Rieneke

Antwoorden (2)

Het is niet zo heel moeilijk als je maar nooit katten in de buurt hebt. Dan is het een kwestie van buiten lunchen en ontbijten en wat kruimels overlaten. Na een tijdje raken de vogels eraan gewend en verbinden ze jouw aaanwezigheid met voedsel. Niet teveel aandacht schenken en steeds een klein beetje voer geven. Kraaien zijn wel erg intelligent, daarom is het niet mogelijk om volwassen kraaien tam te krijgen van hun ouders hebben ze geleerd heel voorzichtig met mensen te zijn. Huismussen zijn al snel tam genoeg om op de etenstafel te gaan zitten. Je hoort ook wel veel van roodborstjes die mensen op de voet volgen tijdens tuinwerkzaamheden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De beste manier om een (wilde) tuinvogel tam te maken is .... er de ouder van te worden!
Jonge vogels (liefst net uit het ei) hebben de neiging om hun voeders als hun pappa of mamma te zien. Dat dat dan een mens is maakt ze dan niks meer uit. Voorbeelden zijn er van eenden en ganzen die, net uit het ei, het eerst een mens zien en die dan volgen als ware het hun ouders.

Maar ook eenmaal jong geboren kuikens laten zich makkelijk omscholen naar nieuwe menselijke ouders als deze de taken van de oorspronkelijke ouders hebben overgenomen... voer is voer toch, en ze willen overleven!
Het gevolg is dan dat deze jongelingen zich helemaal gaan binden aan de mens en dus tam worden. D.w.z. ze zien dan de mens als hun soortgenoot en binden zich helemaal aan hem/haar.
Er zijn echter wel nadelen aan deze 'tamheid'. De vogels leren en zien ook niet de gevaren die hun omgeving in zich heeft. Van nature leren jonge vogels van hun ouders wat en waar ze beducht op moeten zijn. Dat is dan de natuurlijke schuwheid wat ze daarmee aanleren.
Dat leren ze niet van de mens omdat die alleen de lol van het leven ziet maar niet de gevaren. Tenslotte is 'poessie' ook lief, terwijl die die maffe vogel het liefst wil pakken, niet als lunch maar gewoon omdat het als kat moet...
En daar ontstaan dan vaak de drama's... het leuke vogeltje is gepakt door die 'rot' kat, die er ook niks aan kan doen.

Dus, vogels uit je tuin zijn allemaal tam te maken als je maar begint bij het ei en vlak daarna. De binding zorgt ervoor dat de kuikens jou als hun ouder gaan zien en zij als kuiken/vogel hebben er alles voor over om in jouw nabijheid te zijn.
Daarmee maak je ze 'tam', dwz. ze conformeren zich aan mensen waarmee ze vertrouwen op de wijsheid van de mens en diens bedoelingen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Bizarre min, C +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eenden net als hoenders beginnen direct te lopen als ze uit het ei komen. Het eerste wezen die ze zien aanschouwen ze al hun ouder. Tot hier klopt het. Voor vogels is het anders. Uit de nest halen net voor het uitvliegen, in een doos plaatsen en regelmatig eens op het nest tikken. Als er eentje begint te gapen, volgt de rest. Ik heb heel vaak vogels met de hand grootgebracht, van vinken, spreeuwen tot eksters. Allemaal handtam, komen op je hoofd zitten. Mijn eksters (5) heb ik buiten stilaan laten wennen. Ik had een grote kooi gemaakt die van voor open kon. Iedere avond kwamen ze terug en gingen zelfs in mijn tuin op mijn hoofd of schouders zitten (een zeer geweldige zomer gehad). Na de winter zijn ze weggetrokken (paardrift), en ik heb er vaak nog gezien omdat ze een ring aanhadden. Bleven redelijk tam.
Ik heb ooit een roodstaart die in een oud gebouw naast mij een nest had tam gemaakt met meelwormen, daar zijn insecteneters verzot op.
Ik plaatste een potje met een paar van die wormen een eind van mijn stoel en bewoog me aanvankelijk niet. Nadien telkens het potje dichterbij geplaatst, tot het uiteindelijk tussen mijn benen stond. Als vogels met jongen liggen zijn sneller geneigd hun angst te verliezen, dan is het makkelijker ze te lokken met hetgeen ze graag eten. Let op insecteneters (fijn bekje), en zaadeters (korte dikke bek). Het voedsel dat je verstrekt moet hun voorkeur hebben.