Mag een hond zomaar de resten van het avondeten eten?

Ik weet 100% zeker dat dit niet gezond kan zijn, alleen vindt me moeder het nodig om eerst dat beest te zien lijden, voordat ze gelooft dat je hond geen prullenbak is. Wat weten jullie hierover?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn hond krijgt altijd wat van tafel over is. Ik kook altijd zonder toegevoegd zout en vetloos, biologisch en vegetarisch, en daar is niks slechts aan voor mijn hond. Zij is dol op mijn eten haha....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
mijn hond krijgt nooit de restjes dat lijkt me slecht voor hem
liveisgreat
10 jaar geleden
er wordt ons heel wat in de strot geduwd omtrent dieren. bedoeling is om bepaalde producten te verkopen. daar worden schatten mee verdiend. "goed voor de economie" zou je zeggen maar dat is niet altijd zo. dit is echter een andere discussie.
ondanks alle gedoe op reclame en op een pak hondenvoer over vitaminen, mineralen en andere nuttigheden, is niet alle hondenvoer perfect afgestemd op de behoeften van een hond.
maar ook ons voedsel is niet afgestemd op wat ons lichaam als mens nodig heeft. maar daar liggen mensen minder van wakker, ze eten zelf tonnen chips en drinken liters cola en maken zich tegellijk zorgen of het hondenvoer voor hun hond wel deugt. raar is dat
Een hond is een carnivoor.http://hondenuniversiteit.nl/aanschaf-verzorging/hondenvoer/is-een-hond-een-vleeseter/
in feite zou een hondendieet dus voornamelijk uit vlees moeten bestaan. in industrieel hondeneten zit vaak maar weinig vlees : koolhydraten zijn veel goedkoper en worden volop gebruikt als bulkmateriaal (zodat je veel eten krijgt ook al gebruik je weinig vlees).
dus eigenlijk is het geen ramp als je hond mee-eet van tafel, zolang het beest maar genoeg vlees en vetten naar binnen krijgt en niet teveel koolhydraten. en zeker geen suikers (bv. koekjes).
en vooral : tegelijk ook alle liefde en aandacht krijgt die hij nodig heeft.
dat is beter dan super-eten te krijgen maar je leven te moeten doorbrengen ergens achter in een hondenkooi. Of dan als je als hond woont met baasjes die liever aan de televisie hangen dan met je te gaan wandelen waardoor je de beweging niet hebt die elke hond nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.huisdierenziekenhuis.nl/diereninfo/honden/hond-en-chocolade.html Nu je het over chocola hebt: hier een artikel over honden en chocolade en dit kan niet genoeg worden herhaald.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hond word er zowiezo te dik van. Je kan ook raad bij een dierenwinkel.
Ivana
10 jaar geleden
Ik ben het met Liveisgreat eens: er wordt veel te spastisch over gedaan. Als je zelf gezond eet, niet te vet en zeker niet te zout, dan mag de hond best iedere dag de pan leeg likken. Maar omdat men in deze tijd over is gegaan op buitenissig eten met veel kruiden en ongezonde bestanddelen lijkt mij meeëten met de pot voor honden net zo onverstandig als het zelf nuttigen van te veel, te kruidig en te vet eten.
Waar schraalhans keukenmeester is, kan het geen kwaad voor honden om een beetje van menseneten te krijgen.

Antwoorden (8)

Honden hebben in het verleden altijd met de pot meegegeten, dus je moeder zal denken dat het best kan.
Wat ze vergeet, is dat honden en katten tegenwoordig een stuk ouder worden, en gezonder zijn.
Dat is te danken aan de medische wetenschap, maar ook aan het voer wat ze krijgen.
Eten voor mensen bestemd is te zout en te vet.
Ook betwijfel ik of de hond zo wel je juiste (hoeveelheid) vitamines en mineralen binnenkrijgt.
Rieneke1
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Als we honden echt goed willen voeren zouden we ze vuile, rauwe pens, darmen, kopvlees en spiervlees moeten voeren.
De jachthonden die ik ken en die dit voorgeschoteld krijgen zijn glanzender, slanker en hebben een veel beter gebit dan honden die zogenaamd uitgebalanceerd 'wetenschapsvoer' krijgen.
Nee natuurlijk is dat niet goed voor de hond,er zit veel te veel zout en kruiden in die niet in hondenvoer thuis horen.

Een hele enkele keer kan het niet zo veel kwaad,maar wel als dit dagelijks gebeurd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
de fokker van mijn golden retriever zij als je het doet vanaf het begin dat je de hond hebt dat het geen kwaad kan maar je moet nu niet opeens massaal mac donald aan hem geven zeg maar misschien is er wel een mogelijkheid om het op te bouwen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Dus als je je hond vanaf het begin eten geeft wat slecht is voor hem, dan kan het geen kwaad?
Juist pups hebben goed voer nodig voor de opbouw.
Ik vind dit een gevaarlijk en dom advies, dus een dikke min.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een hele slechte fokker.
Het hangt er compleet van af wat dit is! Er zijn veel mensen die voeren volgens het Barf principe, waarbij groente een onderdeel van kan zijn.

Groente kan zeker goed zijn voor een hond, mits dit geen kruiden, suikers, zout of andere toevoegingen bevat en wel gepureerd en/of gekookt gegeven wordt. Een puur stukje gekookte broccoli of witlof? Hartstikke goed juist.
Een gekookte aardappel zonder zout, of wat volkoren rijst zonder sausjes ed is ook heus voedzaam, hoewel meningen zijn verdeeld wat betreft koolhydraten.

Wel is het zo dat veel mensen zelf slecht eten, en daardoor zijn hun tafelrestjes ook niet goed voor de hond. Zout, suiker, sausjes, toevoegingen ed: die zijn niet goed.
Junkfood, afhaal eten, opwarm maaltijden, pizza, chinees, en dergelijke zijn natuurlijk al helemaal uit den boze.

Ook zijn er nog dingen die voor een mens gewoon zijn om te eten, maar voor een hond levensgevaarlijk kunnen zijn. Simpele rozijnen, of macadamia, of ui, of advocado bijvoorbeeld. Dat mag je hond zeker niet!

Er is dus geen eenduidig antwoord te geven op je vraag, aangezien ik niet weet waar deze resten uit bestaan.

Toegevoegd na 5 minuten:
nog even een toevoeging, wel kan het standaard geven van voedselrestjes naast een commercieel menu wel problemen geven wat betreft de verhoudingen. Een commercieel menu, zoals hondenbrokken of blikvoer voor honden, heeft een standaardanalyse die is uitgewerkt. De hoeveelheid mineralen/vitaminen die de hond binnenkrijgt kan dan verstoord raken.

Daar ik zelf geen commerciele brok/blik voer was ik dit even vergeten erbij te vermelden, excuus.
Mijn honden krijgen net als ik een gevarieerd eetpatroon, waarmee er binnen een week goed aan de juiste hoeveelheden wordt voldaan. Net zoals in de natuur. In zo'n menu kan het geen kwaad om eens een lekkere gekookte winterpeen of een overgebleven gekookte aardappel te eten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
op zich kan het geen kwaad pas op het moment dat er veel kruiden in zitten of niet goed klaar gemaakt varkensvlees zul je er wat van gaanmerken

het enige probleem is dat als je de hond aan de tafel mee eet dat die gaat zitten bedelen en dat is dan weer moeilijker af te leren, het beste wat je dan kunt doen is eventjes wachten als alles is opgeruimd en dan je hond op de gang alles laten opeten,

alleen als het weer te veel is maakt niet uit wat, dan kan je wel verwachten dat het er aan de zelfde kant weer uitkomt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, in eten dat mensen eten zitten veel stoffen in die slecht zijn voor honden.
Hier bijvoorbeeld een paar:
Prei,
Ui
Knoflook, dit is giftig en kan bloedarmoede veroorzaken.
Tomaten kunnen hartritme stoornis veroorzaken.
Rauwe aardappel / kartoffeln dit is heel erg giftig.
Champignons zijn erg giftig.
Groenten uit de nachtschadefamilie (tomaat, paprika), deze groenten zorgen soms voor jeuk of diarree. Ook als een hond een ontsteking heeft kan de ontsteking verergeren wanneer de hond dit eet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
neen zou ik ook niet doen . onze hond krijgt enkel hondenkorrels en is super gezond ! geef je hond dus maar gewoon hondenkorrels !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De hond is op dieet en door de hond bij te voeren verstoor je het dieet.

In het verleden had je het vuilnisbakkenras en deze werd gebruikt als een vuilnisbak.
Jammer genoeg had deze wel een kortere leeftijd, maar dan werd er gewoon een andere hond genomen.

Als je moeder de eigenaar is, dan is zij ook verantwoordelijk voor de hond en de dierenarts rekeningen.

Bij twijfel is er altijd de dierenbescherming en de dierenarts deze hebben de taak om het lijden van de hond te voorkomen.

In het kort zijn dat de wegen die je kunt bewandelen.