Het mag wel maar of het goed voor een konijn is, geen idee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jonge Kaas

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat je nooit mag geven aan een konijn is chocolade en knaagstenen.
Chocolade is giftig en met een knaagsteen onstaat blaasgruis
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou bijna nog een +1 willen geven voor je toevoeging. Chocolade is voor honden trouwens ook erg giftig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom jonge kaas? Ik denk dat kaas niet echt heel gezond is. Een konijn is toch ingesteld op voornamelijk een grasdieet. Het geven van kaas komt m.i. alleen voort uit onze visie dat als wij iets lekker vinden, je een dier er ook mee kan/ mag belonen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens, maar ik kan me wel voorstellen dat je je huisdier wilt verwennen.
Waarom zou je het doen, een konijn is een knaagdiertje die hoofdzakelijk gras en kruidjes eet. Ik denk dat je hem het grootste plezier doet hem alleen zijn natuurlijke voedsel te voeren.
Mijn antwoord is dan ook: Nee een konijn mag geen kaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
melk is niet goed, tenminste koemelk niet. Konijnen verdragen na het zogen geen lactose meer, omdat het enzym lactase, wat lactose afbreekt, langzaam aan minder wordt en uiteindelijk helemaal niet meer
aangemaakt wordt. Geen melk geven met lactose erin dus!

Niet in harde kaas

In Nederlandse harde kaas, zoals Goudse kaas, zit geen
lactose. Dit komt doordat de lactose tijdens de rijping van de kaas volledig wordt afgebroken.

Hangt dus van de kaas af of er lactose in zit. Het beste kun je geen risico nemen en gewoon geen kaas geven. Vraag me ook af of konijnen kaas ùberhaupt wel lekker vinden.
14 jaar geleden
ik zou het niet geven: te vet en te zout.
er zijn genoeg gezondere lekkernijen die je met mate kan geven, zoals een rozijn of nootje zonder zout.
vergeet niet dat de darmen van een konijn bijzonder snel van streek raken.
Rieneke1
14 jaar geleden
Konijnen én hazen horen tot de familie haasachtigen en zijn wel verwant aan knaagdieren. Het zijn in ieder geval planteneters.

Het geven van kaas is nergens voor nodig (te zout, vet, bevat melkresten) en is waarschijnlijk een projectie van onze eigen voorkeur. Omdat "wij" het lekker vinden denk je er je lieve knuffeldier er een plezier mee te doen. Begrijpelijk, maar beter van niet.

Het beste is om kleine stukjes van zoveel mogelijk verschillende groenten tegelijk te geven, in plaats van veel van één soort groente. De wilde konijnen in de natuur eten ook heel gevarieerd en eten overal een klein beetje van. Voorbeelden van goede groenten om te geven zijn: andijvie, veldsla, broccoli, venkel, bleekselderij, knolselderij, koolrabi, wortelen en wortelloof, het loof van radijsjes, blaadjes witlof, paksoi, waterkers, aangevuld met een takje peterselie of selderij. Geef konijnen steeds genoeg vezels. Vul korrels of groenvoer steeds aan met hooi of gras. Zonder vezels riskeert het konijn diarree of dikkebuikenziekte.

Er zijn in de natuur nog veel meer kruiden en planten die goed zijn voor konijnen, als weegbree, wilde achillea, herderstasje, boerenwormkruid, absintalsem, de bloemen en het blad van de paardenbloem, dovenetel etc. De jonge toppen van de brandnetel zijn zeer gezond, maar ze moeten wel eerst een dag liggen om de "brand" eruit te laten gaan.

Opletten met: prei, ui, bieslook, bonen, erwten, maïs, vaste kool, spruitjes. Teveel klaver geeft ook problemen, net zoals veel nat gras. Afgemaaid gras mag nooit gegeven worden, geplukt of geknipt lang gras wel. Met koolsoorten en sla en witlof moet je voorzichtig zijn, omdat een konijn daar heel snel gasvorming van krijgt, wat ook weer dodelijk kan zijn. Het is beter om van de koolsoorten beetje bloemkool en 's winters boerenkool te geven.

kortom, er is genoeg voorhanden om je konijntje te verwennen én gezond te houden!

Toegevoegd na 7 minuten:
En beertje: als je speciaal voor je konijn lekkere jonge paardebloemblaadjes zelf haalt zal je konijn dat zeker waarderen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om het kort te houden en een simpel antwoord op je vraag te geven:

Een konijn mag kaas. Het gaat er niet dood van. Of het dat ook echt lekker vind en of het gezond is voor een konijn om kaas te eten zijn andere vraagstukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen konijnenkaas (zoals wij de komijnen kaas vroeger noemden).

Kaas is voor mensen al niet gezond door de hoeveelheid zout en vet die erin zitten. En zeker dat vet kan een konijn niet zo goed tegen. Dus het kan wel, maar liever geef je een konijn gewoon groente.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een konijn is veganischtisch, lijkt me zoiezo al sterk, als ie het tegen zijn instinct opeet.
Dus nee het is niet goed voor het beestje, het druist helemaal tegen zijn natuur in.