Wat moet ik doen? Mijn katers vechten, niet speels, maar net zolang tot er eentje het niet overleeft.

Ik strafte mijn oudste kat (P) 2 1/2 jaar oud, door in zijn nekvel te grijpen, hij maakte een schreeuwgeluidje wat katten wel vaker maken, dit deed hij best wel hard, net toen ik stopte kwam de jongste kat (B) 1 1/2 jaar oud eraan en greep (P) heel hard, het was geen spelen, ze waren echt aan het vechten met schreeuwgeluid heel agressief, de plukken haar zijn zowat mijn tapijt geworden... Nu heb ik (P) en (B) apart gedaan, nu als ik de deur op een kier doe, krijgt (P) een hele dikke staart, nek haren omhoog, en blaast en schreeuwt het uit, als ik de deur open had gedaan, gebeurt er het zelfde.. Nu heeft (P) een wondje aan zijn kin, en heeft (B) een wondje aan zijn oor... Nu heb ik de DA gebeld, en die weet niet wat hij er mee aan moet, hij smeert me feliway aan, moet stress verminderd zijn... Nu geloof ik niet zo in die middeltjes, want (P) is zo boos, dat de hele wereld zowat zwart voor hem wordt.. (B) is het zoontje van (P).. Ze zijn samen opgegroeid en het is altijd goed gegaan, soms wat speels vechten maar dan was er niet heel veel aan de hand. (P) is heel zacht van karakter, doet geen vlieg kwaad, hij loopt weg bij confrontaties, en (B) gaat gewoon door... Heeft iemand dit eerder mee gemaakt, of weet iemand wat ik hier mee aan moet? Het gaat me door merg en been dat de katten gescheiden zitten...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (4)

beste Niesje06
het beste is om een kat weg te doen.
meerdere mogelijkheden zijn
1: koop een bench laat ze omstebeurt een uur rondlopen en dan gaat die in de bench en de andere niet enz enz enz
2: probeer ze samen in je armen te houden niet te dicht bij elkaar en laat ze steeds dichter bij komen het beste kan je dit doen als je man/vriendin de ene vast houdt en u de ander laat ze steeds dichter bij komen

van puberella
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Weg doen is inderdaad een oplossing, maar dan de gemakkelijkste weg. Je hebt als baas de verantwoording voor je dieren en je hoort moeite te doen om te doen wat je kan. Als het niet anders kan, dan moet het wel pas als je al het andere al geprobeert hebt !
Rieneke1
10 jaar geleden
Onzinnig advies. Vooral doen als je het nog erger wil maken.
Wat jij beschrijft is omgerichte agressie: de stress die jij veroorzaakt hebt heeft zich zo een uitweg gebaand. Voor hetzelfde geld was hij jou aangevlogen.
Feliway is een prima product, maar helpt helaas niet bij agressie.
Hou de katten voorlopig strikt gescheiden, tot ze beiden weer ontspannen zijn.
Ik denk dat je de katten daarna heel voorzichtig en langzaam weer aan elkaar kan laten wennen, maar dit proces kan weken tot maanden in beslag nemen. Ietsjes overhaasten, en je bent weer terug bij af.
Het beste zou zijn als je een ervaren en gediplomeerde gedragstherapeut erbij haalt, want je zal begeleiding hierbij goed kunnen gebruiken.

Straf katten nooit, dat heeft geen zin.
Pak katten ook nooit zonder noodzaak bij hun nekvel.

Sterkte en succes ermee!

Toegevoegd na 1 minuut:
Aanrader: http://www.kattengedragstherapie.nl/

Toegevoegd na 39 minuten:
Ter ondersteunig van de herintroductie zou je Zylkene kunnen geven: een voedingssupplement voor gestresste katten.
Heb er erg goede ervaringen mee.
Rieneke1
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Ik hoop dat ze jouw advies opvolgt en de rest ongelezen laat! Plus.
Rieneke1
10 jaar geleden
Iedereen kan zich gedragstherapeute noemen, het is voor een leek moeilijk het kaf van het koren te scheiden.
Hou ze iig apart voorlopig, denk niet in uren maar in dagen.
Bel de mensen van de link die ik in mijn antwoord geef, zij zijn vakkundig! Feliway werkt anders dan Zylkene, vaak kan het elkaar ondersteunen.
In het geval van agressie doet Feliway helaas niets.
Ook Zylkene is geen wondermiddel, maar ondersteunt in dit geval wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
feliway zal de agressie niet wegnemen, maar wel de stress verminderen, die eerst kwam door de reactie op de eerste schreeuw, en daarna door het apart zetten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb totaal geen verstand van katten. Maar dit lijkt op de ruzie die twee teefjes die in hetzelfde huis wonen soms krijgen?
En in héél veel gevallen betekent dat dan toch echt dat een van de twee honden elders geplaatst moet worden; anders valt er een dode!
Maar ja, een kat is geen hond.
Rieneke1
10 jaar geleden
Gesp, soms komt het ook niet meer goed helaas.
Maar met geduld, volharding en deskundige begeleiding kan het goed komen in veel gevallen.
Ivana
10 jaar geleden
@Gesp. Honden zijn in deze niet met katten te vergelijken.
Vaak blijft namelijk het gevecht met twee honden gaande, omdat bazen denken dat degene die het langs in huis is automatisch de leider moet zijn en als zodanig behandeld moet worden. Het voert te ver om dit hier uit te leggen, maar vergelijk dit niet met gevechten tussen katten binnen één huishouden.
Rieneke1
10 jaar geleden
Goed dat je ze nog apart houdt.
Hoezo word je er niet wijzer van? Heb je geen afspraak gemaakt?
Je krijgt eerst een uitgebreid vragenformulier in te vullen, en daarna komt ze thuis bij jou om een actieplan te bespreken.
Rieneke1
10 jaar geleden
Dan vermoed ik dat je in een uithoek van het land woont?
Informeer dan eens bij Tinley, die hebben goede therapeuten door het hele land.
Je zou ook om een bijna afgestudeerde therapeute kunnen vragen daar, die zijn goedkoper, en werken onder supervisie van een ervaren iemand.
laat ze beiden castreren. Daar worden ze rustiger van en hebben niet zo zeer de territorium drang.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou een kattengedragsdeskundige raadplegen. Vaak is er een oplossing, maar heb je echt de goede raad nodig van iemand die er verstand van heeft.