Welk soort voer geven aan een kat die wat dik wordt door sterilisatie?

Hej,

Onze beide katten zijn gesteriliseerd en de ene is op gewoon normaal gewicht gebleven en de andere is serieus verdikt.

Het is zelf zo dat als ze zit ze niet op haar poep zit maar meer op haar vetrollen :p
Ze zijn beide 8-9 maanden oud. Na de sterilisatie hebben we eerst Royal Canin Fit gegeven en daarna een 4kg zak van Royal Canin Indoor.

Die zak is nu bijna op en wil dat m'n ene kat wat vermagert. Ze weegt 4,8kg en de andere weegt 4,1 kg. De kitten van 4,1 kg ziet er echt niet dik uit in vergelijking met haar zus. Tot nu toe geven we 1 zakje natvoer aan beide katten per week.

Dus ik wil een soort voer (van Royal Canin) dat ik aan BEIDE katten kan geven. Ik ga geen apart voer kopen voor iedere kat omdat ze samen eten enz en ik weet nu al dat dit problemen gaat leveren.

In het kort: Een soort voer waardoor de ene kat op gewicht blijft, en de andere kat wat vermagert.

Zat te denken aan Royal Canin Light. Maar ik denk dat hierdoor de "magere" poes door gaat vermageren, yen dat wil ik ook niet.

En dan is er nog Royal Canin Sterilised. Maar op de verpakking van de "Royal Canin Indoor" zak stond er al dat dit voer helpt voor "gewichtsbehoud", terwijl m'n kat er dikker door is geworden. Dus zal de Sterilised versie beter helpen?

Thx

(Ohja, voor de mensen die het nog weten, ben met de ene kitten naar de dierenarts gegaan i.v.m. haar oog (http://www.goeievraag.be/vraag/huis-tuin/huisdieren/kat-bultje-boven-oog.477684). Alles in orde, geen gevaar :)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Als het probleem [nog] niet medisch is, maar 'slechts' afvallen, kun je volstaan met beide katten hetzelfde voedsel geven, echter de een minder dan de ander.
Blijf wel er bij staan tijdens het eten, je wilt tenslotte zeker zijn dat beide katten hun eigen portie nuttigen.

Je kunt ook nog nadenken over het moeilijker maken om het eten te krijgen, eet-spelletjes, hard rennen achter de brokjes aan of voerpuzzels bijvoorbeeld.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rieneke zei me dat katten praktisch altijd voer beschikbaar moeten hebben omdat hun maagje snel leeggeraakt. Maar jij zegt dat ik er beter bij ben als ze eten.
Ik kan niet bij hun zijn als ze eten terwijl ik op school ben s'nachts, als ik wat anders doe, ... Dus is het toch beter om op vaste tijdstippen op een dag hun voer te geven?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat doe ik ook. Ik heb drie katten van (bijna) 15 jaar, die ook buiten komen. Eentje heeft nogal aanleg om dik te worden, ook schrokt hij z'n eten supersnel naar binnen. Voorheen ging hij dan ook de bakjes van de andere twee leegeten, er zit gewoon geen rem op zijn maag, dus kan ik überhaupt geen eten laten staan, hij zou alles meteen in één keer opeten...
Ik geef ze 's ochtends nadat ik opgestaan ben eten, met die schrokop apart op de gang (hij heeft het al goed door nu, loopt er uit zichzelf al heen), en wacht met de deur open zetten tot de andere twee uitgegeten zijn. 's Avonds hetzelfde, en zo zou jij ook jouw katten wellicht toch apart van elkaar én een ander soort voer kunnen geven, zodat ze allebei de juiste voedingsstoffen binnenkrijgen en (waar nodig) gaan afvallen.
Dit is wel iets wat lang kan duren voor je resultaat ziet trouwens, maar voor de gezondheid van je katten wel noodzakelijk.
Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat klopt ook wat Rieneke zegt, echter in een ideale wereld klopt het, als er geen zieke katten op speciale voeding staan of iets minder of juist meer moeten eten. Nu met jouw katten [met 8 à 9 maanden zijn het geen kitten meer, eerder jonge katten] wil je de ene kat op gewicht houden en de andere iets laten afvallen... Prima, geef kat A [afvallen] een derde brokjes minder ...weeg het echt af, niet op de gok, dan krijgt ze misschien te weinig soms en kat O [op gewicht] geef je de normale hoeveelheid. Het eten geven kun je 's morgens vroeg doen, als je uit school komt en nog een derde keer voor het slapen gaan. Bij de meeste katten is het zo dat als ze vaker eten krijgen of het er altijd staat, ze minder gaan schrokken en uiteindelijk ook zo kunnen afvallen. Maar vergeet niet de spelletjes, hoeft niet lang, kwartiertje met een hengel en een touwtje of een balletje of een propje van alufolie of en dit bedoelde ik: [harde] brokjes de kamer in gooien voor allebei, dat ze de lol van de jacht van het spel mee beleven, en 's avonds nog een keertje is voldoende. Daarnaast kun je in de eetbak van kat A knikkers leggen tussen het voer, zodat er niet onbeperkt geschrokt kan worden... Probeer het maar, we geven adviezen die je voor je zelf moet uitproberen, geen situatie is dezelfde, geen kat is het zelfde, gewoon met zo'n lampje hard laten rennen, geweldig vinden ze dat en het is sporten voor ze, daar van ze ook van af. Succes ermee! We horen graag van je hoe het ging...GregoryS!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Morgen zal ik bij Zooplus een nieuwe zak Royal Canin kopen. Deze keer de "Sterlised" versie, bevat blijkbaar L-catirine ofzoiets dat de vetlagen afbreekt. Zal vanaf dan elke ochtend eten geven. Dan rond 15u nog eens, en dan rond 21 uur nog eens.
Zal ook kijken om de avondmaal dan niet in een bakje te geven, maar ze met de brokjes te laten spelen :)