kan ik nog m'n oude parkieten tam maken als ze oud zijn ?

Hallo , k heb een vraagje kan ik mijn parkieten nog tam maken ze zijn wel oud k heb er 3 , en k heb ze meer dan 5 maanden , En ze hebben veel te druk met andere parkieten die ook in de kooitje zitten en k heb het echt moeilijk om me 3 parkieten tam te maken kan ik ze nog tam maken of kan dat niet meer ?. Maar weetje ook meschien hoe ik zoveel parkieten tam kan maken ? :D

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (3)

Ja dat kan zeker, het kost alleen wat meer tijd. Alleen niet alle parkieten kunnen tam worden maar de kans is zeer groot dat het wel lukt.

Toegevoegd na 1 uur:
Het ligt er wel aan waar deze parkieten hun leven hebben doorgebracht anders word de kans toch eerder 50/50 en hoeveel ervaring je heb met parkieten. Maar hebben ze gewoon de hele tijd bij iemand in de woonkamer gestaan met wel mensen om zich heen maar geen aandacht gehad is de kans toch best groot.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je een bron?
Deze info klopt naar mijn mening geheel niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt inderdaad helemaal niks van volgens mij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee ik heb geen bron, ik zelf heb meerdere malen 2 oudere parkieten gekregen die niet aan mensen waren gewend heel snel weten tam te maken. Ze mogen misschien wel gewend zijn aan elkaar maar zien ook veel mensen rondlopen, je heb alleen geduld nodig. Geloof niet alles van het internet.
http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/28574-de-grasparkiet-het-tam-maken.html
Site voor het tam maken :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De info in mijn antwoord komt van mensen die er al jaren mee bezig zijn èn ook van eigen ervaring. Je moet heel veel tijd en kennis hebben wil het een beetje lukken met al oudere vogels. Met meer in 1 kooi is het heel lastig zo niet onmogelijk.
Ben het trouwens met je eens, dat je zeker niet alles wat geschreven staat moet geloven ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke ik geef toe ik ben me hele leven al gewend aan parkieten en daarom is het mij misschien wel gelukt en zal het een ander niet lukken. Je moet ook geluk hebben met welke parkieten je treft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het ligt er natuurlijk ook aan waren deze parkieten in hun hele leven hebben gestaan, hebben ze in een woonkamer gestaan lijkt mij de kans groot maar zaten ze bij een ouder iemand die nooit aandacht gaf of heel ergens anders dan moet ik toegeven dat de kans zeer klein is. Zal mijn bericht wel even wat netter corrigeren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
;-)
Niets is 100% onmogelijk, maar ik weet niet in hoeverre vraagsteller bekend is met het opvoeden van kromsnavels.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk toch dat er een aardig grote kans is waar jij zegt een kleine kans is maar gelukkig is iedereen anders. En ik ben bang van niet heel veel ervaring. Maar wie weet.
Ivana
10 jaar geleden
Er is een groot verschil tussen tam maken en rustig maken. Je kunt oudere parkieten die bang en onrustig zijn best rustiger maken, maar tam is heel wat anders. Tamme parkieten, zeker als ze met twee of meer zijn, moeten vanaf hun babytijd de mens als gelijke zien en kiezen voor zijn nabijheid. Oudere parkieten zullen de mens, als ze dat niet gewend zijn, niet meer als partner verkiezen.
Maak ze eerst maar rustig, zodat ze geen angst meer hebben als je voedsel aanbiedt uit de hand. Doe dat altijd vanaf de zijkant. Van de voorkant aanbieden zien ze als een regelrechte aanval. Als ze voer uit de hand aannemen, kan je proberen, weer vanaf de zijkant, een vinger tegen de borst te drukken. Ze zullen als ze heel kalm zijn automatisch op je vinger overstappen. Maar of je ze bij hun kameraden kunt weghalen is de vraag. Als je ze op deze manier uit de kooi naar je toe wilt halen, kiezen ze waarschijnlijk weer voor 'eigen volk'. Een echt tamme parkiet maakt het dus niet uit of hij bij een mens is of bij een parkiet. Dat is absolute tamheid, dat zal je niet meer lukken bij een oudere parkiet die met meerdere in een kooi zit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal met je eens Ivana!
Die kans is heel klein tot 0.
Als je parkieten bij elkaar houdt, dan trekken ze naar elkaar toe (logisch, dat is veel natuurlijker dan omgaan met de mens) en zijn ze niet geïnteresseerd in de mens.
Als je een vogel tam wilt maken dan moet je er 1 nemen en vanaf heel jong tam maken. Op zich is dat al best ingewikkeld.
Voor veel info over kromsnavels:
http://www.babyvogels.nl/index.htm
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De beste tijd voor het tam maken is vanaf jongs af aan dat klopt maar dat betekend niet dat je een 3 jaar of oudere parkiet niet meer tam kunt maken. En dat is dus precies hetzelfde hier het geval ook al zijn ze nu met zijn 3e. Je kan ze bijvoorbeeld apart tam proberen te kunnen maken (raad ik niet aan) en als er 1 gaat dan word de kans al heel groot ongeacht de leeftijd dat de andere 2 ook meegaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik acht de kans zeer klein!
Wil niet zeggen, dat vraagsteller het niet kan proberen.
De door mij gegeven website kan ook erg veel info geven over het tammer maken.
Ja , dat kan zeker . Het Sal wel wat langer duren dan bij een jongere vogel . Hem gewoon veel vasthouden en zo .

P.S ik heb dit ook gedaan met mijn oudste kip , na een paar maanden was ze tam .

Veel sucses !