Hoe leer ik mijn hond met andere honden omgaan?

Mijn hond kan binnen huis prima omgaan met andere honden. Zij is zelf een teefje dus het tegen geslacht is het beste voor haar om mee om te gaan. Wel laat ze zien dat zij de baas is. Buiten aan de riem blaft ze naar elk andere hond. Der haren gaan overeind en ik moet haar echt meetrekken. Ze heeft verder nooit iets gedaan ofzo maar wil der ook af en toe los kunnen laten. Hoe leer ik haar dit af?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.3K
Ritsuka
10 jaar geleden
hondencursus
Z512099
10 jaar geleden
Na uw reactie van 10 u geleden heb ik toch een heel ander beeld van uw hond. Als zij zo goed gehoorzaamt en los naast u blijft lopen en dus aandacht voor u heeft is dat een zeer goed teken. Het is wel zo dat Rottweilers naar het dominante neigen (dominantie is geen vies woord), teven wat minder. Toon dat u haar baasje bent: gaat u bijv. door een deuropening, u eerst dan zij. Zoals u al gemerkt hebt zijn ze gevoelig voor de stem, gebruik die als zij iets goed doet, aan dat trekken aan de lijn moet u nog wat werken en ook dat blaffen zal verbeteren, op voorwaarde dat u een hondenschool of een hondentrainer opzoekt. De Rottweiler echter, is gemaakt om te waken en te verdedigen, blaffen hoort bij waken, ja dus , het heeft iets te maken met het ras.
Een tip: een Rottweiler heeft veel beweging nodig, verdubbel het wandelen indien mogelijk, ook naast de fiets lopen is gunstig. Ze zal daardoor meer ontspannen zijn, rustiger, evenwichtiger.

Het beste antwoord

Het gedrag lijkt erg op mijn hond. Ik ben bij een gedragsdeskundige geweest. Zij (goede!!!) kunnen je vertellen welke signalen een hond afgeeft en wat je hond je wilt zeggen. In 90% van de gevallen is het angst agressie. Steun je hond, wordt nooit boos en laat je hond het ZEKER niet zelf uit zoeken! Goede begeleiding is essentieel. Neem lekkers mee en leidt je hond af van de andere hond. Ontwijk andere honden in eerste instantie zoveel mogelijk. Breng haar stressniveau naar beneden. Pas als ze op grote afstand niet meer reageert kun je contact met andere honden rustig opbouwen. Hou er ook rekening mee dat er honden zijn die andere honden gewoon niet leuk vinden of jij dat nou wil of niet. Respecteer dat dan. Advies: zoek een goede gedragsdeskundige!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ga hier zeker naar op zoek. Het is niet dat ik er last van heb maar zou graag willen dat als er een andere hond voorbij loopt zij het kan negeren of spelen enz.

Andere antwoorden (2)

Dominante agressie is meestal gericht tegen een andere hond van hetzelfde geslacht. Het probleem kan te maken hebben met geslachtshormonen of heeft zich ontwikkeld door een gebrek aan vroege en verdere socialisatie met andere honden.
Dit is bijzonder moeilijk te verhelpen...
Sommigen honden verdedigen hun eigenaar op een agressieve manier. Het trekken aan de lijn maakt het nog erger. Als zij razend blaft en haren staan overeind wil zij aanvallen. U moet proberen het hoofd van de hond weg te draaien, ervoor gaan staan, zodat ze de andere hond niet ziet. Kent zij het commando Zit, of Stil ? Dat moet u zeer goed en dikwijls trainen, ook lid worden van een hondenschool is een optie. U moet tonen dat u de baas bent en niet zij . Zelfbewust zonder twijfel (zoals Cesar Milan dat doet ) op straat lopen. Succes.
Z512099
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Wie zegt dat dit dominante agressie is?
Kan evengoed angst-agressie zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk ook eerder aan angst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn hond luistert juist heel goed naar mij. Zelfs als ik haar los laat en ik zeg naast blijft zij netjes naast mij lopen. Agressie heeft ze niet en is een enorme knuffel kont en weet dat ik de baas ben. Kan het iets te maken hebben met het ras? Ze is een rottweiler.
Als een teef een reu in haar eigen huis toelaat, zal ze de baas spelen. Maar dat zal ze altijd doen, omdat teven meer te vertellen hebben dan reuen. Twee teven zullen altijd sneller ruzie hebben, als daar reden toe is, dan een reu en een teef.
Bij teven onderling vloeit er sneller bloed dan bij een gevecht tussen twee reuen. Beide geslachten verschillen daarin heel veel.

Als je bang bent dat je hond een andere hond aanvalt en ze zit aan de riem, geef je ongemerkt een sein van angst door. Je verstoort de onderlinge hondentaal.
Het zou best kunnen zijn dat twee losse honden geen ruzie maken, elkaar niet aanvallen, als ze niet aangelijnd zijn. Mensen kunnen hondengedrag onderling erg verstoren.

Je zegt dat ze nog nooit echt iets gedaan heeft, dus ben je zelf bang. Laat haar los bij een stabiele, rustige hond. Mogelijk corrigeert die hond haar, laat ze begaan. Laat haar niet los bij kleine onopgevoede honden, keffers vragen om een tegenaanval van een onzekere hond.
Als je altijd maar je hond wegtrekt veroorzaak je zelf een agressieve houding bij je hond. Of dat angst-agressie of dominante agressie is kan ik hier vandaan niet beoordelen.

Blijf ten opzichte van je hond altijd rustig en beheerst. Iedere opwinding van de baas, ook al is dat voor een mens niet te zien, voelt de hond en zal dit als angst vertalen.
Een hond hoort zijn baas niet te verdedigen. Dit mag hij pas doen als de baas de situatie zelf niet meer aankan en echt hulp nodig heeft.

Het kan dus zijn dat je hond de leiding heeft in jullie situatie en denkt dat hij alles uit jouw buurt moet houden. Dat is een zeer foute combinatie. NEEM DE LEIDING. Ga met de hond naar een cursus als je het zelf allemaal niet begrijpt.
Ivana
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik haar los laat en ze ziet een andere hond en ik zie der haren al overeind gaan dan waarschuw ik haar gelijk. Ze luistert dan ook en gaat er niet op af, omdat ik haar waarschuw. Maar inderdaad misschien ben ik zelf bang dat ze wat gaat doen.
Ivana
10 jaar geleden
Dat is net het subtiele verschil. Weten dat je hond luistert of hopen dat hij luistert. Je moet inwendig ook zeker zijn, dan zal er niets gebeuren.
Een rottweiler is trouwens laat volwassen, pas met 3 jaar. Het zijn weliswaar waak en verdedigingshonden, maar dat wil niet zeggen dat ze de leiding mogen nemen.