ik heb sinds kort een cavia, maar hij eet en drinkt bijna niet ook piept hij geel erg hard als hij op mijn schoot zit. wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hoe lang is sinds kort? paar dagen of paar weken? At hij eerst wel? eet hij ook geen hooi?
Als je hem nog maar een paar dagen hebt: terug naar de vorige eigenaar. Als hij eerst wel at en nu niet meer: de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dierenarts is sowieso het beste idee,volgens mij piepen de meeste knaagdieren zo hard als ze pijn hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
cavia's staan er om bekend dat ze veel piepen. Het is voor hen ook kletsen. ligt er aan hoe het piepen klinkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hij is bang óf hij heeft pijn of beiden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Piepen hoeft helemaal geen teken van angst of pijn te zijn bij een cavia. Die van ons maken het altijd een enorme herrie als mijn vrouw thuis komt van haar werk, omdat zij ze meestal verzorgt. In de zomer piepen ze het meest als ik binnenkom, omdat ik dan vaak wat paardebloemblad voor ze meeneem.
Cavia' zijn trouwens geen knaagdieren, dus daar moet je ze niet mee vergelijken.
Dat hij weinig eet is wel reden tot zorg. Maar eet ze veel minder dan normaal?

Antwoorden (3)

Naar de dierenarts. Cavia's moeten regelmatig eten anders overleven ze niet lang.

Over het algemeen hebben cavia’s de neiging om ziekteverschijnselen te verbergen en dat maakt het soms moeilijk om problemen vroegtijdig te herkennen. Iedere ziekte bij de cavia die pijn of ongemak veroorzaakt kan leiden tot een gebrek aan eetlust.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het kan zijn dat hij niet genoeg natuurlijke producten krijgt geef hem soms distels of gras, als de situatie het zelfde blijft zou ik naar de dierenarts gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een cavia dat piept is hetzelfde al de mensen dat praten, de cavia kan natuurlijk op verschillende manieren piepen, en dat heeft ook verschillende betekenissen. Ik heb als een bron een site gezet waar zo ongeveer alles kan vinden wat je moet weten over cavia's, ik heb de link van de pagina gegeven waar je meer kan vinden over cavia geluiden! Het is redelijk normaal dat een cavia hard piept, altijd als er bij mij een deur open of toe gaat beginnen ze heel erg hard te piepen, meestal omdat ze dan denken dat ze eten krijgen. Aangezien je cavia ook niet eet, is die misschien wel ziek, maar ook al is die weer beter, dat zal waarschijnlijk niets veranderen aan het piepen ;) Het is natuurlijk belangrijk dat je cavia goed eet, dus het beste dat je kan doen is naar de dierenarts gaan, misschien heeft je cavia last van krampen. Maar zoals ik al zei over het piepen moet je je geen zorgen maken, het kan er mee te maken hebben dat je cavia zich niet zo goed voelt. Maar het kan ook iets helemaal anders betekenen! Succes! ;)