Hoe lang bewaart de dierenarts mijn overleden dier?

Mijn hond hebben we in laten slapen in de loop van vrijdagavond, op dat moment kozen we ervoor om hem daar achter te laten want dan zou die gecremeerd worden (gezamenlijk), maar nu lees ik dat zo'n dier in een destructor komt en dat staat me totaal niet aan. De dierenarts neemt niet op.. is er een mogelijkheid?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik snap je gevoel helemaal, ik had destijds hetzelfde. Aan de andere kant: hij is vredig ingeslapen en het zal hem verder een rotzorg zijn wat er met zijn overblijfselen gebeurt.
Sommige mensen kiezen voor begraven, maar ook dan: dat doe je voor jezelf, niet voor de hond. Voor hem/haar is maar één ding belangrijk: dat hij een goed leven heeft gehad!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, daar ben ik me van bewust. Ik ben er ook van overtuigd dat die dat heeft gehad. Ik snap je punt, alleen het omhulsel is er nog. Maar toch, ik zei gisteren al dat ik uitdrukkelijk niet wou dat het beest in een fabriek terecht zou komen, vooral omdat het vrij onverwachts was en ik me nog niet had ingelezen met betrekking tot de opties. De dierenarts zei ook niks over destructie, alleen 'commerciële' crematie, meenemen of bij de dierenarts achterlaten. Ik was onder de veronderstelling dat bij de dierenarts achterlaten crematie zou betekenen, doch gezamenlijk. Nu ben ik echt gebroken, want ik hoop zo dat ze nog niks met hem gedaan hebben, maar ik wil ook niet pas later te horen krijgen dat ie al weg is.
Z512099
10 jaar geleden
Ik zou morgenvroeg de dierenarts opbellen, zeg hem dat u zich bedacht hebt en vraag welke de alternatieven zijn als je het zelf niet goed weet. Die hond was toch uw maatje, die hoort toch niet in een destructor?
Rieneke1
10 jaar geleden
Gravemind, heb je geen crematieformulier getekend?
Akelig deze onduidelijkheid.
Antoni
10 jaar geleden
Z512099, vroeg bellen op een zondagmorgen, als er geen sprake is van een noodgeval? Dat lijkt mij niet aan te raden, als je je huisarts te vriend wil houden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Z512099, probeer me alstublieft geen erger schuldgevoel aan te praten. Die keuze is niet en zal nooit bewust geweest zijn, de dierenarts is hier nooit specifiek over geweest en van wat me nu nog bijstaat is dat het om een gezamenlijke crematie zou gaan. Aangezien ik nu pas naderhand op het verhaal van destructie uitkom, waarbij ik gisteren al zei dat ik vrede had met crematie maar niet met een fabriek..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Overigens geen crematieformulier getekend..
Z512099
10 jaar geleden
Antoni, je hebt gelijk, ik dacht heel de tijd dat het vrijdagavond was!
Rieneke1
10 jaar geleden
De huisarts staat hier buiten Antoni ;) En eerlijk gezegd zou ik daar toch maling aan hebben, dit is gevoelsmatig toch een zaak van belang.
een les voor de dierenarts duidelijker te zijn voortaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Gravemind, Ik ben bang dat je hond niet gecremeerd zal worden,maar opgehaald wordt door een destructie bedrijf dat dieren vernietigd want anders had je wel extra kosten moeten betalen voor een crematie. Probeer via de website van de dierenarts te achterhalen of deze op een andere manier te bereiken is. Ik hoop voor je dat het niet te laat is want anders is dit zeer triest voor je.
Rieneke1
10 jaar geleden
Dat hoeft niet zo te zijn Maria, hier krijgen de mensen de rekening pas later.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daarom vind ik het ook vreemd dat vs schrijft dat ze gezamenlijk gecremeerd worden,ik bedoel wie heeft dit gezegd,de da?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
We zouden later de rekening krijgen.. maar ik heb geen idee of het dan eventuele crematie betreft of de kosten voor alles wat eraan voorafging. Ik ga morgen proberen contact te krijgen.
Antoni
10 jaar geleden
Sorry, dat ik "huisarts" schreef, waar ik "dierenarts" bedoelde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eigenlijk vind ik crematie ook een zekere destructie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wij kozen er ook voor om onze kat bij de dierenarts achter te laten, en op de rekening stond 16 euro voor afvoeren. Dat had ik ook graag tevoren geweten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Had nog beloofd een update te geven. We hebben van het weekend gelukkig contact weten te krijgen en zodoende geregeld dat we hem maandag nog konden ophalen. Hebben hem afgelopen maandag dus rustig kunnen begraven op één van zijn plekjes in de tuin. Ik besef dat mensen zeggen dat het niet uitmaakt omdat het een omhulsel is, maar dit geeft mij in ieder geval meer rust. Dus daar kan ik alleen maar blij om zijn. Dankje voor de hulp iedereen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat fijn dat het toch nog allemaal in orde is gekomen en je hem een plaatsje hebt kunnen geven zoals je dit het liefst wilde hebben.
Sterkte ermee,ik weet wat het is.
Rieneke1
10 jaar geleden
Fijn dat je de goede afloop nog even laat weten.

Antwoorden (3)

Als jij geregeld hebt dat je hond gecremeerd wordt, dan gebeurt dat ook.
Individueel als je de as terug wil, anders gezamelijk met een andere hond.
De as wordt dan later uitgestrooid, hier gebeurt dat over zee.
Destructie is heel iets anders, dan wordt de hond idd vernietigd.

Als je de dierenarts niet kan bereiken, neem dan contact op met de plaatselijke dierenambulance, die verzorgen vaak het vervoer.

Toegevoegd na 3 minuten:
Om antwoord te geven op je vraag: wij halen crematiedieren op bij de dierenarts, en brengen die meestal dezelfde avond nog naar het crematorium.
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is dus een beetje het probleem. Ik weet niet of dat helemaal aangekomen is bij de dierenarts. We kozen ervoor om hem daar te laten, waarbij ik onder de veronderstelling was dat het om een gezamenlijke crematie zou gaan. Dit is nooit bevestigd en we waren ook niet helemaal helder.. Ik heb zojuist gekeken maar zowel dierenambulance als dierenarts zijn momenteel niet te bereiken.
Rieneke1
10 jaar geleden
Dat kan goed hoor, het is normaal dat je een dier voor crematie bij de dierenarts achterlaat. Fijne ambu dat die niet te bereiken is. Maar hoe je het verteld heb je het best duidelijk gemaakt bij de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.dierenambulancehelmond.nl/contact/ Ik vind geen apart nummer voor de ambulance. Ik heb geen idee waar ik dat ook zou kunnen vinden, heb de site al helemaal afgezocht.
Rieneke1
10 jaar geleden
Ik zie het, ze zijn gesloten.
Schandalig!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, ik ga morgenochtend nog proberen de dierenarts te bereiken. Het feit dat de dierenambulance morgen gesloten is geeft misschien nog een beetje hoop.. Ook meen ik gelezen te hebben dat de eerste werkdag erna de dieren worden opgehaald, dat zou dan maandag zijn. Ik hoop het zo..
Rieneke1
10 jaar geleden
Ik hoop het ook voor je, maar zo te lezen heb je je toch wel duidelijk gemaakt bij de dierenarts.
Laat je nog even weten hoe of wat?
Sterkte met het verlies van je hond.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja ik heb de pagina even opgeslagen, ik zal nog laten weten hoe het uiteindelijk is verlopen. Dankje voor je hulp Rieneke :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen antwoord op je vraag, maar ik wens je sterkte. Je hebt mij geholpen in die zin, dat het einde van een van mn honden weldra eindigt. Im sta erbij stil daarover goede afspraken te gaan maken.
Z512099
10 jaar geleden
RayHolland, daarom is het belangrijk een goede relatie te hebben met je dierenarts. Iemand die veel informatie geeft, iemand die vlot bereikbaar is zoals die van ons. Ik wens u ook veel kracht voor de moeilijke momenten die gaan volgen met je hond. Ook voor Gravemind dat het goed afloopt.
Rieneke1
10 jaar geleden
En Gravemind, is het goedgekomen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gravemind, laat je nog wat horen?
Dat hangt er vanaf. Grote honden worden vaak dezelfde dag nog opgehaald. Bij kleinere dieren wordt gewacht tot het er een aantal zijn. Bij een redelijk grote praktijk, wordt de koeling dan 1x per week geleegd ofzo. Als het een kleine hond is en jou dierenarts is er in het weekend niet, zou ik maandagochtend meteen aan de telefoon hangen. Dan heb je kans dat je hond er nog is en kan je doorgeven dat je kiest voor het crematorium. Dan komen zij hem ophalen. Eigenlijk had je dierenarts van te voren duidelijk moeten uitleggen wat het verschil is tussen destructie en crematorium.

Toegevoegd na 3 minuten:
Sterkte trouwens, het is al erg genoeg je hond te verliezen en nu zit je ook het hele weekend nog in de zenuwen :(
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Allereerst wens ik je sterkte met dit verlies.
Hoelang je overleden dier bewaard wordt, hangt af van je dierenarts en van het crematorium waarbij je dierenarts is aangesloten.
Het is nu weekend, dus velen zijn niet bereikbaar. Bij ons gaat het zó: de dierenarts belt het crematorium, dat het dier ophaalt. Is het dier voor crematie bestemd en is er een telefoonnummer bij, dan belt het crematorium eerst voordat het dier gecremeerd wordt. Bij een destructie staan nooit gegevens.
Als je geluk hebt, wordt je dier pas maandag opgehaald. Dan kun je maandagochtend alsnog aan de dierenarts doorgeven dat je voor crematie kiest. Je zou anders de crematoria in de buurt kunnen opbellen, vertellen bij welke dierenarts je hond is ingeslapen, dan kunnen zij kijken of ze daar inderdaad een hond hebben opgehaald. In de regel betekent achterlaten bij de dierenarts: destructie. Als je dat niet wilt, zul je zo snel mogelijk actie moeten ondernemen. Veel succes en nogmaals sterkte!