kunnen (vrouwelijke) poezen ook sproeien?

Als een poes beweging maakt voor sproeien wat wil dat zeggen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
14.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het komt minder voor dan bij katers, maar het kan wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uit de bron:
Als uw kat sproeit, dan blijft hij staan, met de staart omhoog. De urine sproeit dan recht achteruit. Sproeien is normaal kattengedrag. Katten hebben een erg goede neus en communiceren met geuren. Via het sproeien geeft uw kat aan andere katten door dat hij op die plek aanwezig was, wanneer hij op die plek aanwezig was, en wat zijn reproductiestatus is.
http://www.dierenartspraktijk-frielink.nl/index.php?page_item=65 @Haydy : In de link staat meer informatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn poes maakt sproeibewegingen als ik bv.in de keuken sta en ze wil aangehaald worden of als ze vlak bij me staat en ik klets wat tegen haar begint ze ook die sproeibewegingen te maken maar ze sproeit nooit daadwerkelijk. Denk dat in dit geval ze zich gewoon wat nerveus voelt

Het beste antwoord

Bij sproeien denkt men meteen aan katers, die daarom ook gecastreerd worden, 10% van de gecastreerde katers blijft sproeien.

Maar ook poezen kunnen en doen dit. Niet zoveel als katers, toch nog ongeveer 5%.

[Uit de link:]
Er wordt verondersteld dat in de natuur zulke informatie bedoeld is om bepaalde individuen uit de weg te gaan, of juist te ontmoeten. Meestal vindt sproeien plaats als competitie tussen katten, maar heel soms ook als competitie tussen kat en mens.

Sproeien is dus heel natuurlijk gedrag. Het komt meestal voort uit onzekerheid in een territorium of door stress.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Poezen sproeien ook. 10% van de gecastreerde katers en 5% van de gecastreerde poezen sproeit.

Toegevoegd na 12 minuten:
Katten sproeien tijdens territoriale twisten, tijdens agressieve ruzies, en tijdens seksuele aanvaringen. Het grootste deel van de katten sproeit alleen buitenshuis. Zo maken ze op onzichtbare wijze hun aanwezigheid in een territorium kenbaar aan andere katten. Katten delen hun territorium d.m.v. “timeshare” achtig gedrag, wat wil zeggen dat ze elkaar door de geurmarkeringen niet te vaak tegen hoeven te komen. Sommige katten sproeien binnenshuis. De oorzaak hiervan ligt vaak in conflicten tussen de verschillende katten die in één huis wonen, of omdat de kat zich bedreigt voelt door de katten buitenshuis.

Sproeien wordt meestal gedaan door ongecastreerde katers, maar poezen sproeien soms ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sproeien is natuurlijk markeergedrag, voor katers zowel als voor poezen.

Als een poes bewegingen maakt zoals bij sproeien, maar er wordt niet daadwerkelijk gesproeid, dan wordt dat fantoomsproeien of pseudosproeien genoemd.
Je ziet het bij katten die om de een of andere reden nogal geagiteerd zijn geraakt.
Rieneke1
10 jaar geleden
Ook poezen kunnen sproeien inderdaad. Een veel voorkomende oorzaak is ook stress. Bijv verhuizing, gezinssamenstelling, nieuw huisdier er bij, verbouwing, maar ook stress van omgeving die katten prima oppikken. Het trillen is omdat bijna altijd op verticaal iets sproeien, recht achteruit, dus andere houding dan gewoon plassen. Straal is ook héél klein,