Hoe scherpt de kat de nagels van haar achterpoot?

De kat krabt met zde nagels van haar voorpoten lans een krabpaal om deze te scherpen. Hoe scherpt ze de nagels van haar achterpoten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (3)

Het is niet zozeer dat de kat de nagels scherpt: door te krabben verwijderen ze de oude hoesjes van de nagel, waaronder een nieuwe scherpe nagel zit.
Bij de achterpoten knagen ze het oude hoesje eraf, met hetzelfde effect.

Bij oude katten waarbij dit door artrose niet meer goed lukt, zie je ook dat ze erg dikke nagels kunnen krijgen.
Rieneke1
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Een plus! Dit wist ik niet, ik dacht dat ze de nagels scherpten door in bomen e.d. te klimmen.
Rieneke1
10 jaar geleden
Bedankt Simon! Aan krabpalen en bomen krabben doen katten meer om visuele en geursignalen af te geven.
SimonV
10 jaar geleden
Weer wat nieuws geleerd, hier vond ik daar meer over: http://www.licg.nl/11W/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Hier ook bij mijn oude kat,hele dikke nagels.
Rieneke1
10 jaar geleden
viridiflavus, ook voor de nagels van de achterpoten is het van belang dat ze scherp zijn.
Niet alleen voor het beklimmen van bomen, maar ook bij vechtpartijen onderling, en bij het bewerken van een wat grotere prooi.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Rieneke: ..en voor het krabben in hun oren! :-D
dat doet ze als ze zich uitstrekt --- moet je eens op letten, een kat in gestrekte houding --- het is zoals uit een slaap komen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat de nagels van de achterpoten van een kat minder onderhoud nodig hebben omdat ze gebruikt worden tijdens het afzetten als ze gaan springen.

(bron: Ik heb dit ooit eens ergens gelezen, maar waar dat weet ik niet meer.)