Hoe maak ik de drinkflesjes van de konijnen schoon?

Ik spoel ze altijd erg goed uit, maar door de kleine opening kan ik binnenin niet echt goed schoonmaken.
Ik heb al eens geprobeerd om een klein beetje afwasmiddel erin te doen en dan flink te schudden. Het duurt dan echter een eeuwigheid om het schuim er weer uit te krijgen.
Iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Loenie, als ik de bodem eruit snij, dan valt er juist meer troep in en moet ik het veel vaker schoonmaken. Wordt er niet beter op lijkt me en ook niet gezonder voor de konijnen.

Het beste antwoord

Hier een gouden tip (naar mijn mening dan) uit ervaring.
De drinkflesjes van mijn vogels werden na verloop van tijd altijd groen van binnen. (alg aanslag) Dat was heel lastig te verwijderen totdat ik het volgende deed:

Een handje zand in het flesje doen. Water erbij en even flink schudden. En schoon was het flesje!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En het is niet duur en biologisch.+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit werkt echt perfect!
Bedankt!

Andere antwoorden (11)

Afwasmiddel met een half handje rijstkorrels erin en goed schudden. Daarna goed uitspoelen uiteraard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou ze lekker in de week leggen in verdunde warme schoonmaakazijn, en vervolgens goed spoelen.
Rieneke1
14 jaar geleden
Er zijn wel handige flessenkwasten te koop, die kunnen wel door de opening heen. Kijk eens bij Blokker o.i.d. heb er zelf 1 maar weet niet meer waar ik hem gekocht heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik pakte altijd een oude tandenborstel om de algen e.d. er uit te "schrobben"
Het gedeelte net rond het gat, dat deed ik dan met mijn pink.

Nooit een probleem gehad.

(je kunt er ook jenever in doen en dit aan de konijnen geven, gegarandeerd dat er geen algen in komen. Hoe de konijnen hierop reageren... dat durf ik niet te zeggen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Wat stom dat we daar niet zelf op gekomen zijn.
Ondanks dat het uitspoelen lastig is is afwasmiddel een goed begin.

Daarnaast is enige tijd laten weken met schoonmaakazijn wat hier ook genoemd wordt een goed idee, dat helpt namelijk met name tegen kalkresten en zo.

Alles bij elkaar is de beste tip die ik kan geven echter dat je de flesjes dubbel aanschaft (of een extra erbij voor elk flesje dat je nu hebt) zodat je bij een flesje of set flesjes gewoon de tijd kunt nemen om te laten weken en schoon te maken, terwijl de andere flesjes gebruikt kunnen worden door de konijnen.

Ik zeg dit omdat ik een soortgelijke ervaring heb met andere kunststof waterreservoirs die ook lastig schoon te krijgen zijn, ik rouleer die dingen dan ook elke twee weken, wat me ruim de tijd geeft om de ene schoon te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij Blokker verkopen ze flessenragers voor dit probleem, kosten nog geen 2 euro.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem een klein kwastje, steek deze in een oude sok (naar de teen toe uiteraard), steek deze in de fles en poetsen maar!!!

En voor als het weer licht gaat vriezen (hopelijk pas tegen december weer), laat het water erin dan bevriezen (flesje neit helemaal vullen) en haal het dan naar binnen tot het ijs zo ver ontdooid is dat het korrelig/schilferig is... goed schudden en het ijs doet de rest! (PS werkt niet als het heel hard vriest, dan wordt het ijs te hard en massief!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Enkele tips:

Om een drinkflesje van een konijn goed schoon te maken, vul je het met lauw water en een laagje vissenkomsteentjes (handje rijst op schelpenzand werkt ook goed) even goed schudden en alle aanslag is weg.
De binnenkant van een drinkflesje van een konijn schoonmaken met een tandenborstel.
Of in het drinkflesje gewoon wat zout op de zijkanten erin gieten en dan met een beetje water goed schudden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik doe het met keukenpapier, een prop in de fles, een beetje water erbij en schudden maar. Wordt heel goed schoon.
Je kunt het er vrij makkelijk weer uit trekken, meestal schud je een plukje in de halsopening die ja dan kunt pakken en waarmee je de rest er dan uittrekt.

Toegevoegd na 1 minuut:
ja = je
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een flessenragger, net zoals je baby flessen schoon maakt. Of uitkoken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat heel handig is, gebruik ik ook bij bloemenvazen, kunstgebit reinigings tabletten, even laten staan en schoon.