Wat te doen met kitten tijdens vakantie?

Mijn vriend en ik gaan over een paar weken 5 dagen naar het buitenland. Wat is het fijnst voor onze kitten (dan 4 maanden oud)?

A. Thuisblijven. Er komt dan elke dag een buurvrouw langs om hem eten te geven en even te spelen. Hij is het grootste deel van de tijd alleen.
B. Uit logeren gaan bij mijn broer. Hij krijgt dan veel meer liefde en aandacht (en wordt in de gaten gehouden), maar is wel in een vreemde omgeving.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/huisdieren/vakantie-kat-thuis-dieren-pension.74973
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die vraag ging over een volwassen kat. Een kitten is flexibeler en heeft meer aandacht nodig, dus een andere situatie dan met een volwassen kat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Naar je broer. Een andere omgeving is zeker in het begin helemaal niet erg. Juist goed. Dan krijgt hij tenminste veel aandacht. En wordt het makkelijker om hem volgend jaar weer te brengen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor een kitten is het misschien beter om uit logeren te gaan. Als het dier niet bang aangelegd is zal een nieuwe omgeving hem niet storen. Het lijkt me ook een stuk fijner om te weten dat hij goed in de gaten wordt gehouden! :)

Antwoorden (2)

In z'n algemeenheid is het beter de kat, als zijnde een zeer territoriaal ingesteld dier, gewoon in z'n eigen huis te laten.
In dit geval echter betreft het echter een jonge kat, een kitten nog.
Zo'n jong beestje is nog enorm speels en onderzoekend, en ziet geen gevaar.
Ik zou in zo'n geval niet gerust op vakantie durven gaan, dus mijn advies in dit geval is toch het beestje bij je broer onder te brengen.
Doordring je broer ervan dat katten ontsnappingskunstenaars kunnen zijn, en laat hem dat goed in de gaten houden.
Verder geeft zo'n verhuispartij flinke stress voor een kat, waardoor de weerstand kan kelderen.
Heeft het beestje de kittenentingen gehad?
Begin al een paar dagen voor de verhuizing je kitten Zylkene te geven, dat scheelt een jas.
Geef verder een Feliway verdamper mee, en de mandjes en lapjes waar je kitten in en op slaapt, voor een vertrouwde geur.
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Rieneke, Plus+ door ervaring wijs geworden, naar de broer met het kleintje, chippen en pas op dat het niet weg kan lopen.
Wij hebben onze kat drie jaar geleden naar een dierenpension (vijf sterren) gebracht. Waterfonteintje, vloerverwarming, eigen mandjes, niet in kooien, vier grote kamers, soort bij soort. Gingen voor twee maanden naar het buitenland. Dierenarts belde al na een week, als jullie niet terugkomen gaat hij dood. Zijn een week later vanuit Italië naar huis gegaan, net op tijd terug. "Als een kat honger heeft eet hij wel" is een fabeltje. Hij werd de laatste dagen voor onze terugkomst kunstmatig gevoed. Kosten dierenarts en dierenoogarts waren gigantisch maar hij is nu weer helemaal gezond. Kwibus gaat nu twee keer per jaar naar mijn zus, ruim 100km verderop, al zijn eigen spullen gaan mee. Gaat uitstekend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kwibus was toen al elf jaar.
Rieneke1
10 jaar geleden
Dank Joan, wat een verhaal!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toe maar... dat is inderdaad een ervaring en wijsheid verder!
Inderdaad, zoals hiervoor al gezegd, is het voor een kitten over het algemeen beter om zo min mogelijk alleen te zijn en speelt het territorium nog niet zo'n grote rol. Ook wel logisch, want in de natuur zal een jonge kat, wanneer ze 'op eigen pootjes kan staan', door de moederpoes verstoten worden en moet ze dan een nieuw eigen territorium zoeken.

Katten staan bekend als eigenzinnige en zelfstandige dieren. Wanneer je jong begint kun je ze echter een hoop leren en aan een hoop laten wennen. Ik heb 6 katten (mede-)opgevoed die allen mee gingen camperen in Frankrijk, en één ging zonder probleem ieder weekend met me op de trein en de metro van mijn studentenhuis naar huis en terug (aan een lijntje). Om zo ver te komen begon ik al vanaf het moment dat ze bij mij kwamen (met 6 weken tot 3 maanden) ze te laten wennen aan de auto, meenemen naar vrienden en familie etc.
Door de kat op deze manier al vroeg te laten wennen aan verschillende omgevingen, mensen en situaties zal ze ook de rest van haar leven minder moeite hebben zich aan te passen. Mijn ervaring is dat katten op deze manier ook nog eens socialer worden en meer aan personen dan aan een omgeving gaan hechten.

Mijn voorbeeld is natuurlijk wat extreem, maar wat ik wil zeggen is dat je het best je kat zo snel mogelijk laat wennen aan je broer en zijn huis. Ga, voordat je op vakantie gaat, alvast een paar keer met de kitten bij je broer op bezoek zodat hij vast wat kan wennen met jou erbij en dan zal het logeren geen probleem zijn. Waarschijnlijk zal hij dan ook wanneer hij wat ouder is zonder problemen naar je broer kunnen, en dat is soms wel zo makkelijk...