Hoe kan het dat een witte kat/poes gevoeliger is dan een gekleurde?

Onze zware kater Joep heeft totaal geen naweeën gehad van zijn operatie terwijl onze witte kater Thomas hier rondliep als een dronkenman.
Nu hoorden wij dat witte katers/poesen sowieso gevoeliger zijn dan gekleurde.

Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Vachtkleur heeft niets te maken met gevoeligheid. Wel hebben witte katten eerder risico doof te zijn. Dit heeft te maken met het gentype. Gevoeligheid zit dus in het karakter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ik vrees dat eventuele gevoeligheid van een kat helemaal niets met vachtkleur te maken heeft, althans dat is niet uit onderzoek gebleken.
het ligt gewoon aan de constitutie, die per kat kan verschillen.

ook wordt een kat soms "wakker" gespoten na narcose, terwijl andere dierenartsen er weer voor kiezen de kat z'n roes uit te laten slapen.
in het eerste geval is de kat meteen weer "het ventje", in het tweede geval neemt het wat meer tijd.
Rieneke1
14 jaar geleden
Dit lijkt me niet per definitie waar hoor, weet alleen dat een kale poes over het algemeen gevoliger is!

Toegevoegd na 2 minuten:
gevoeliger
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet niet of het jou kat betreft, hoop 't niet, maar dikwijls zijn geheel witte katten doof (albino?) mogelijk reageert je kat meer instinctiever.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
dat kan, maar hoeft niet.
er zijn veel witte katten die uitstekend horen.
met albino zijn heeft het niets te maken.
wel hebben witte katten met blauwe ogen een grotere kans op doofheid.
bij odd-eyed katten zie je soms dat ze eenzijdig doof zijn aan de kant met het blauwe oog.
Albino's zijn idd wat gevoeliger,wordt beweerd. Ik ben er trouwens niet van overtuigd,dat dat waar is!