wat voorn dier kan in een glazen bak volglasaquarium?

ik heb een volgglas aquarium:

http://www.petsplace.nl/vis/dierenverblijven/waterhome-aquarium-volglas50x30x30cm~559003

deze dus ik heb hem gekregen en had gehoord dat er verschillende dieren inkunnen zoals vissen reptielen hamsters enz.

welk dier kan er dus in en het liefst een kijkdiertje zoals een spin ofzo,

ik wil er desnoods een kap voor kopen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.8K

Antwoorden (3)

Deze volglasbakken zijn gemaakt voor het houden van vissen.
Maar je zou er een terrarium van kunnen maken, of een palludarium, maar eigenlijk zijn deze bakken dan te laag.
Er moeten dan immers planten in gaan groeien en die hebben licht nodig en warmte.
Er moet water in zitten en voor veel diertjes zoals gifkikkers ook liefst stromend water.
Er moet dus nogal wat techniek worden ingebouwd, voor een goed resultaat.
Een gewoon aquarium is daar te laag voor.
Laat je a.u.b geen waterschildpadje aan praten, dat gaat prima met de nodige aanpassingen in een aquarium, maar dan wordt de bak snel te klein, dan moet er een grote filter op enz. dus ook hiervoor te klein.
Mogelijk sommige spinnen soorten, wandelende takken, kevers, maar ook dan kom je met de planten en de hoogte in de knoei.
Dus gewoon niet doen.
Dus maar water, verwarming, filter en licht, voor wat leuke garnalen of kreeften soorten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt er verschillende dieren instoppen zoals gekko,s , slangen , vissen etc. Denk er wel aan dat deze dieren groeien en warmte en (levend) voer nodig hebben.
Als je er een vogelspin in wilt stoppen denk dan aan de volgorde.
1 eerst de kap kopen
2 Dan de spin. (en niet omgekeerd)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om het als terrarium te houden is het al te klein, tenzij voor ongewervelden. Dus reptielen vallen al af.

Voor knaagdieren is een aquarium ook erg geschikt als je voor voldoende ventilatie zorgt. Dan is een aquarium zelfs beter dan een kooi aangezien ze in zo'n glazen bak de bodembedekking niet door de tralies naar buiten kunnen gooien. Maar ook hier weer: helaas te klein.

Vissen houden is ook een optie maar denk er aan dat dit wel wat kennis vereist. Bij het in stand houden van een goed watermilieu komt wel een en ander kijken en als je dat vergeet zullen de bewoners je dat niet in dank afnemen. Naast vissen zijn ook zoetwatergarnalen een optie. Als beginner zijn vuurgarnalen misschien nog het meest aan te raden. Hoewel het gevoelige beestjes zijn stellen ze niet erg veel eisen aan de watersamenstelling. En als je er wat plantjes bij doet die het water zuiveren is het helemaal in orde. Hoewel je dan ook goed voor de planten zal moeten zorgen en er een grote kans bestaat dat deze CO2-bemesting zullen nodig hebben. Maar goed, wat suiker en gist, meer is daar in feite niet voor nodig (zoek maar eens op bioCO2).

Hoe dan ook, denk eerst heel goed na waar je het aquarium voor wil gaan gebruiken en weet ook dat niet alle vissoorten er in gehouden kunnen worden. Voor een guppy is het al te klein en voor vissen met behoefte aan extra bewegingsruimte zoals kardinaaltetra's in feite ook. Maar kleiner is ok. Misschien nog een reden om er een garnalenbakje van te maken, dan kom je niet in de verleiding er te grote vissen in te huisvesten ;-)

Denk er bij garnalen wel aan dat deze er ook uit kunnen kruipen, dus ik zou de bak maar voor 2/3de vullen. Dat maakt het aquarium meteen geschikt voor een stuk of 15 garnalen.

Denk er wel aan: als je dieren in een watermilieu wil gaan houden, dan moet de bak eerst indraaien. Dus vullen met water, filter voorzien, eventueel al planten en dan 2 weken wachten voor er dieren in te zetten.