Hoe voorkom ik dat onze puberkat het huis sloopt?

Sinds een paar maanden is het vreselijk. Ze gooit dingen van kasten, knaagt aan allerlei dingen. gooit planten en vazen om. Ze is duidelijk aan het uitproberen wat wel en neit kan en is in de war omdat haar lichaam zo slungelig is momenteel. Ze heeft niet altijd in de gaten dat ze niet meer door en langs bepaalde dingen kan. Verder is ze ons (naar onze mening ) ook aan het uitproberen. Moet ik haar straffen? en hoe dan? Ik wil niet slaan!

Toegevoegd na 13 uur:
Spelen met onze Brinta doen we al heel uitgebreid, En ook heeft ze nog gezelschap van onze twee jaar oude kat Dito. We dachten dat dat wel voldoende zou zijn. Niet dus. Dat idee van de voerbal lijkt me prima en ik ga inderdaad een paar waterpistooltjes kopen. Ze is nl. niet zo happig op water. Ik neem aan dat een klein beetje water genoeg is? Ik ga het anders weer zielig vinden. (ik ben nogal een softie wat katten betreft....)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je al gedacht om een deel van de kamer in te richten met klimpalen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plantenspuitjes.......zonde van je geld. Misschien wat meer speeltjes kopen, al voedselverrijking doen of wat meer krabmogelijkheden kopen? Veel effectiever!

Het beste antwoord

deze kat barst duidelijk van energie, dus zal je haar moeten helpen die energie op een niet-destructieve manier kwijt te raken.
dat houdt in; spelen, spelen, en nog eens spelen met haar.
koop een hengeltje en een laserlampje, en laat haar dagelijks goed rennen, ze moet echt moe zijn na afloop.
maak hier dagelijks een uurtje voor vrij, en je zal al snel verschil zien.
ga alsjeblieft geen water spuiten naar je kat, die zal alleen maar nog gefrustreerder raken.
naast het spelen kan je ook zorgen dat ze moet werken voor haar eten.
koop een voerbal, verstop de brokjes, gooi eens een handje voer door de tent..
wat betreft het knagen, kan het zijn dat de tanden doorkomen?
dan willen ze graag knagen; een knaagspeeltje kan uitkomst bieden.
als je bepaald gedrag niet wil, is alleen verbieden geen optie.
je zal een alternatief moeten bieden.
Rieneke1
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zodra ze ergens op gaat zitten waar ze niet op kan/moet/mag zitten pak je een plantenspuit, gevuld met water, die je altijd bij de hand moet hebben.
Spuit haar elke keer dat ze op zo'n plek komt een keer nat.
Doe dit wel meteen als ze het doet, want anders brengt ze het niet in direct verband met haar acties.
Daarom moet je direct naar de spuit kunnen grijpen, als je hem eerst moet zoeken is het te laat en weet ze niet waarvoor je haar straft.

Als ze snapt dat ze elke keer dat ze daar loopt nat wordt zal ze het niet zo snel meer doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben je al met de kat naar de dierenarts geweest? Gedragsproblemen onstaan vaak door een medische oorzaak. Daarnaast is het belangrijk dat de katten zich goed kunnen vermaken. Kunnen de katten ook naar buiten? Lees op onderstaande site ook eens over voedselverrijking en verveling bij katten.

Met water spuiten helpt niet. Als verveling de oorzaak is, dan gaat ze rustig verder als er niemand thuis is, en wie staat er dan klaar met een waterpistool?

Het is dus altijd zaak de oorzaak van dit gedrag te achterhalen. Alleen dan kan je een oplossing zoeken. Straffen heeft nooit zin bij katten. Al het gedrag dat een kat vertoont is doelmatig en heeft een reden.