Mijn hond neemt mij niet serieus als ik boos op haar ben, wat te doen?

Als mijn hondje iets stouts doet bijvoorbeeld dingen eten die in het bos liggen dan roep ik altijd heel hard foei een paar keer. Maar volgens mij zit ze daar niet zoveel mee.. Die neemt mij niet serieus als ik dat doe. Zal mijn hond nooit slaan dus dat is natuurlijk geen optie!! Maar ze kijkt gewoon een beetje rond als ik boos ben en soms kwispelt ze zelfs.. En gaat weer door met wat ze wil doen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien een tip: kijk een snaar Cesar Milan, misschien heb je daar iets aan? Er zijn ook gedragdtherapeuten voor honden die je kunnen helpen.
Ritsuka
10 jaar geleden
schreeuwen helpt niet echt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik schreeuw niet. Ik roep! Gewoon mijn stem wat verheffen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat zou jij doen als een mindere jou gaat corrigeren. Die lach je ook ronduit uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
haha, ik ken dit, maar dan met mijn dochter van 1,5... lacht me vierkant uit als ik boos wordt. Vrees dat de oplossing niet dezelfde zal zijn (maar ik zal toch eens naar cesar milan kijken). Voor bij een hond heb ik 1 kleine tip: grom naar d'r, geef standjes op een grommende toon, dit is een taal die ze verstaat. Probeer oogcontact te maken, frons je wenkbrouwen en knijp je ogen wat toe en spreek haar op een lage, dreigende toon aan. Probeer jezelf op zo'n moment in te beelden dat jij de grote boze hond bent, dan kom je veel geloofwaardiger op haar over.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Woorden zijn niet belangrijk. Ook al reageren ze daar wel op. Intonatie is belangrijk. Maar vergeet vooral je lichaamstaal, non-verbale communicatie, niet; deze zegt meer dan woorden. Je energie en consequentie is belangrijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Doet ze dit alleen buiten of ook binnen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hele fijne tips allemaal!! Super bedankt iedereen! De hond doet dit vooral buiten! Binnen luistert ze heel goed. Probleem is dat ze ook weet dat jet niet mag en straf krijgt, maar toch doet en de straf maar accepteert
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt als ze buiten alles eet proberen om dit af te leren zonder dat zij weet dat jij haar corrigeert. Neem hiervoor een leeg miniblikje en doe daar wat steentjes of een paar schroeven in,plak dit dicht en stop dit in je zak als je met haar naar buiten gaat.
Zodra je ziet dat zij iets wil eten gooi je ongezien het blikje op haar,natuurlijk niet keihard want het gaat erom dat zij hier enorm van schrikt,natuurlijk kijk jij de andere kant op alsof je van niets weet.
Meestal hoef je dit maar één hooguit twee keer te doen als ze het nog eens probeert en hierna is het gerammel van het blikje al voldoende om ervoor te zorgen dat ze nog maar iets durft te pakken om te eten. Zorg wel dat je het blikje na het gooien weer ongemerkt zonder lawaai van het blikje in je zak stopt want ze mag niet weten dat het van jou afkomt.

Antwoorden (4)

ga eens op een hondencursus, goed voor jou en de hond. Leer consequent te zijn, niet vandaag goedvinden en morgen straffen, dat soort dingen.
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
lijkt mij ook het beste
Als uw hond je niet serieus neemt dan is dat een teken dat je niet op een serieuse manier kwaad bent. Denk er aan dat je hond niet reageerd op de woorden die je zegt maar op de toon waarop je het zegt. Als hij niet echt reageerd dan wil dat zeggen dat hij niet vind dat je kwaad bent. Je zou eens met iemand moeten op stap gaan met de hond en laten horen hoe jij reageerd. De andere persoon zal dan kunnen beoordelen of het echt kwaad aanhoort. Je kan het thuis ook eens testen de toon waarop je hond wel reageerd. Gebruik verschillende tonen en kijk wat de reaktie van de hond is.
Kenmerken van de reakties zijn. Dat hij zijn oren plat of platter legt, dat zijn lichaam naar beneden gaat, staart gaat naar beneden of volledig tussen de poten, gaat op zijn rug liggen enz.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De hond is een (roedel)dier. De hond is geen mens. Veel mensen benaderen de hond echter wel als een soort mens. Veel bazen noemen de hond hun “kind” of “vriend” en soortgelijke benamingen. Dit is één van de belangrijkste oorzaken van gedragsproblemen. De hond heeft behoefte aan een sterke en stabiele roedelleider en begrijpt niets van mensengedrag en menselijke emoties
Als de hond zijn baas niet erkent als roedelleider ontstaat verwarring bij de hond over wie de baas is in de roedel.

Hoe wordt u als hondenbaas een stabiele roedelleider volgens Cesar Millan?
De hond heeft behoefte aan structuur, regels en grenzen. Hiertoe gelden enkele belangrijke basisprincipes, te weten:
1. lichaamsbeweging
2. discipline
3. liefde/aandacht
U brengt dit als volgt in de praktijk:

· Wandel iedere morgen 30 tot 60 minuten met uw hond(en) aangelijnd en in een vlot tempo. De duur van de wandeling is afhankelijk van de behoefte van de hond. Een hond met veel energie heeft behoefte aan langere wandelingen dan een hond die minder energiek door het leven gaat.
· De positie van de roedelleider tijdens de wandeling is heel belangrijk. Een roedelleider loopt altijd voorop als de hond aan de riem is. Dit betekent dat de hond naast of achter de baas loopt. Hier mag nooit van worden afgeweken. De “hoofdhond” (u als hondenbaas) kan niet af en toe het leiderschap uit handen geven. Hier begrijpt de hond niets van en verstoort de balans in de roedel. De hond wil zich veilig voelen, als u als baas niet consequent bent voelt de hond zich niet meer veilig.
· Cesar Millan adviseert om tijdens de wandelingen met uw hond een korte riem te gebruiken: dit geeft de roedelleider meer controle en biedt de mogelijkheid om direct contact te maken met de hond.
· Als de ochtendwandeling erop zit en de hond straalt kalme onderdanige energie uit beloont u dit gedrag door de hond even vrij te laten rondlopen en snuffelen. U bepaalt de duur van deze “speeltijd”, die niet langer mag zijn dan de wandeling zelf.
· Het is belangrijk dat u ook na thuiskomst de roedelleider blijft: laat de hond wachten tot u de riem heeft afgedaan en opgeruimd en zelf uw jas en schoenen hebt uitgetrokken.
· Cesar adviseert om de hond na de lange ochtendwandeling eten te geven. Dit is gebaseerd op het principe dat de hond heeft moeten “werken” voor zijn voer en water hetgeen ook gebeurt in het wild. Wilde honden reizen met de roedel en werken voor hun eten om te overleven.
SimonV
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Ivana
10 jaar geleden
Goed antwoord Simon. Plus.
Het ziet er allemaal zo ingewikkeld uit, maar als je je VOELT als LEIDER, gaan al deze dingen vanzelf. En leiderschap heeft niets te maken met kwaad worden. Ikzelf heb nog nooit een boos woord tegen mijn hond gesproken. Vóórdat een hond het commando beheerst hoef je niet boos te worden, hij snapt het nog niet, dan moet je zorgen dat hij het gaat begrijpen. Kent hij het commando eenmaal, dan zal hij het direct opvolgen als jij de LEIDER bent en je ook als zodanig voelt. (gedragen is wat anders dan inwendig voelen en zijn).
Als je tegen een hond schreeuwt of boos wordt uit onmacht, verlies je het respect dat een hond voor je heeft.
Foei roepen tegen een hond is mensentaal. Daar snapt de hond niets van. Tenzij je het als een stop-commando hebt aangeleerd.
Het is veel beter om de hond te benaderen, zijn aandacht op te eisen en hem het commando 'volg' te geven, zodat je hem van de plaats delict meeneemt.

Ga hem daarna eens een tijd trainen in het laten liggen van alles wat buiten zijn aandacht opeist. Leg een spoor van lekkere dingen neer: brood, worst, enz.
Neem de hond aan de lange lijn. Breng hem in verleiding door langs het lekkers te lopen. Zo gauw hij aanstalten maakt om iets op te pakken geef je een korte felle ruk aan de lijn, zonder daar enig geluid bij te maken. Dit voorkomt dat de hond de 'straf' met jou in verband brengt. Hij zal zich 'gebeten' voelen door het lekkers en het laten liggen.
Je moet dit een weekje volhouden zonder dat hij ergens succes heeft en toch iets opeet. Deze methode voorkomt dat de hond iets gaat eten als jij niet in de buurt bent.

Maar goed, volgens mij heeft de hond weinig binding met je als hij net doet of hij niets hoort en gewoon zijn gang gaat. Zorg dat alles wat je aan hem zegt (je moet een hond nooit wat vragen, altijd zeggen) ook wordt opgevolgd. Niet door boos te worden, maar door onverzettelijk en met geduld te wachten tot het is uitgevoerd. Dus nooit denken: nou, laat maar, dit duurt me te lang. En ga, zoals gezegd, op hondencursus, wat dus eigenlijk een cursus voor bazen is.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik zie nu dat jij ook de vraag hebt gesteld over het 5 maanden achterlaten van je hond. Hoe kan het zijn dat de hond om jou treurt als hij tegelijkertijd niet naar je luistert als je hem iets wilt verbieden.
Eigenlijk past hier maar één conclusie: deze hond lijdt aan een gebrek aan echte leiding. Daar moet dus echt het een en ander aan gebeuren. Een paar goede hondenboeken, een hondencursus…
Je hebt het over een hondje. Dat zijn de beestjes die het meest toegeeflijk worden benaderd, de kleintjes. Dan lopen ze uit de rails en steken dus 'hun vinger' op.
Ivana