Wat te doen bij twee vechtende roborovksi hamsters?

Ik heb twee vrouwelijke Roborovksi hamsters die ik nu zo'n 2,5 maanden heb. Tot gisteren ging het goed, maar vannacht werd ik wakker van een luid gepiep. De twee zaten elkaar als een malle achterna en de een heeft de ander zodanig toegetakeld dat deze bloedde. De een zocht de ander ook steeds op; de gewone zat in een hoekje maar bleef toegetakeld worden. Ik heb ze na het zien hiervan direct uit elkaar gehaald, en de gewonde in een kooitje met hooi, bodembedekking, eten en drinken gezet voor de nacht. Ik heb de "boosdoener" nu tijdelijk in een aquarium gehuisvest en de gewonde weer in de oude kooi.
Het is mij bekend dat elk hamsterkoppel op een gegeven moment kan gaan vechten, dit kan met het bepalen van de rangorde te maken hebben of de geslachtsrijpheid.
Mijn vraag is, wat is nu verstandig om te doen? Hoelang moet ik ze nog uit elkaar houden? Is het een goed idee als ik ze vanavond weer bij elkaar zet en in de gaten hou hoe het gaat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (3)

Ik zou ze niet meer bij elkaar zetten. Als ze eenmaal vechten blijven ze vechten. Weet je zeker dat het vrouwtjes zijn? Roborovski hamsters zijn namelijk erg sociaal naar elkaar toe en kunnen gewoon in een groepje gehouden worden. Het is de enigste hamstersoort waarbij dat kan. Of is het toevallig een ander ras hamster? Want de rest van de hamstersoorten kan je niet bij elkaar houden, die leven in de vrije natuur solitair.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is mij verteld dat het 2 vrouwtjes zijn. Zeker weten doe ik het nooit, ze zijn namelijk veel te vlug en nog steeds te schuw om op te pakken en het te controleren. Het zijn echt Roborovski's :) Hier en daar lees ik dat het her-koppelen bij Robo's vaak goed gaat maar mijn vraag is dan wanneer.. En of ik het überhaupt moet doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Roborovski hamster hebben snel de neiging agressief gedrag naar elkaar te vertonen.Ik heb op een stageplek vaak de hokken van de hamsters schoongemaakt , en vond ik vaak alleen bij roborovskis bontvelletjes..
Onderlinge problemen kunnen altijd optreden. Vaak ivm het territorium. Apart blijven huisvesten is als het moet een noodoplossing.

Maar in tegenstelling tot vaak wordt beweert zijn alle soorten dwerghamsters groepsdieren (op 1 uitzondering na). Dus bij elkaar huisvesten verdient de voorkeur.

Om problemen te vermijden zou je de kooi grondig moeten schoonmaken zodat deze ontdaan is van alle geurtjes. Zonder geurtjes kan geen van beide hamsters het territorium claimen en zouden ze elkaar op dit terrein opnieuw moeten kunnen verdragen. Blijf hen wel in de gaten houden. Als het een onderling individueel probleem is kan je hen beter scheiden en van ander gezelschap voorzien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
en eventueel een grotere kooi
zo lang ze elkaar niet verwonden moet je het gepiep en geschreeuw maar voor lief nemen, ze vinden het uiteindelijk toch prettiger om samen te zijn. Maar ik kan me goed voorstellen dat je er gek van word, ik heb twee rusjes gehad waarbij zowat de hele dag boze piepgeluiden uit hun huisje kwam en dat was soms moeilijk te verdragen. Heb ze toen apart gezet en ze raakten allebei helemaal van slag. Ook de hamster die in de originele kooi bleef!