Hoe maak ik mijn dwergpapegaaien heel snel tam ze zijn nog maar 4 maanden oud ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Ze moeten wennen aan jou en je handen. Ga bij de kooi zitten en geef ze voer door de tralies. Wanneer ze aan je wennen (ook je stem) doe je het deurtje open en ga je langzaam met je hand in de kooi. Ze nog niet aanraken. Ze moeten eerst wennen aan je handen. Door dit iedere dag te herhalen zullen ze hieraan gewend raken. Je kunt voer in je hand leggen dat ze zelf komen halen . Telkens ga je een stapje verder. Vinger uitsteken zodat ze op je vinger kunnen gaan zitten. Let wel op maak geen onverwachte bewegingen zodat ze schrikken . Dwergpapegaaien kunnen grote kracht zetten met hun snavel. Bijten doet dus pijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je spreekt van een meervoud, dat houdt in dat de dieren dus altijd meer aan elkaar zullen hechten dan aan jou. Een enkele dwergpapegaai van die leeftijd, zo uit het nest gehaald, zou de eerste dag al een eind opstreek zijn en binnen drie dagen tam.
Toch is het voor de natuurlijke staat van de dieren veel beter dat je er twee hebt.

De aanwijzingen van het vorige antwoord zijn perfect, alleen moet je er zorg voor dragen, dat je handen niet rechtstreeks naar de papegaaitjes toegaan, maar zijdelings. Schuwe dieren ervaren een op zich toekomende hand als een directe aanval.
Je moet zelfs als je de kamer zuigt niet die aanvallende beweging maken met de stofzuigerbuis over de vloer (dus richting kooi en terug enz.) Zuig dan van de kooi af, rug naar de kooi.
Zijn ze eenmaal zover dat ze je handen in de kooi niet meer als vijandig zien, dan kan je één vinger tegen het borstbeen van de vogel houden, waarbij hij als vanzelf de overstap zal wagen. Een soort reflex dus.
Veel succes.
Ivana