Hoe maak ik een dwergpapegaai het snelst tam en hoeveel tijd kost dit?

Ik vind het geweldige beesten maar ik twijfel of ik er wel aan moet beginnen als het teveel tijd gaat kosten. Tijd die ik niet echt heb.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
23.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
reken maar op veel tijd, zeker voor het tam maken.
Daarnaast de verzorging, schoonmaken van de kooi en het opruimen van de rommel die de beestjes maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja Ik heb een agaporniden die met de hand is grootgebracht, en die heb ik aan een niet tam mannetje gekoppelt, en die is nog steeds tam.
Dus je kunt ook 2 tamme kopen, dat als je eens niet zo veel tijd hebt, ze zich met elkaar kunnen vermaken.
Maar je kan ook een koppel kopen waarvan 1 tam en 1 niet.
De tamme komt gewoon naar je toe, en de niet tamme die zit dan raar te kijken.
Je kunt zelfs met zo'n koppel nestjes kweken.
Mijn tamme vogel is het popje, als ze broeds is, is ze wel een beetje sagie, maar zodra ze uit de kooi is, is ze gewoon weer mijn lieve meisje.
Maar als ze in de kooi zit, moet ik niet mijn vingers door de tralies steken, want dan is het hap.
Met een tam mannetje, en een niet tam popje heb je dat probleem niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja de pop zal natuurlijk wel altijd haar nest blijven beschermen,tam of niet, als je een nestje zou willen.
Maar een tam mannetje is handiger.

Het beste antwoord

Dat ligt er aan hoe oud dat hij is.
Als hij net het ouderlijk nest verlaten heeft, gaat het nog wel redelijk makkelijk, maar je hebt wel veel geduld nodig.

Als hij al ouder is, en nooit tam geweest is, word het wel heel moeilijk.

Het makkelijkste is een jong met de hand groot brengen.

Of gewoon bij de ouders te laten, maar hem af en toe uit het nest te halen, en wat mee te spelen en liefkozen, en daarna weer terug zetten bij de ouders, zodat de ouders hem gewoon kunnen voeren, daar worden ze ook heel goed tam van, en word het jong ook niet bij de ouders weggehaalt/ ja hooguit tijdelijk even.

Toegevoegd na 6 minuten:
Dus als je een met de hand grootgebrachte vogel, of een die gehanteerd is vanuit het ouderlijk nest, zijn ze al tam, en dan hoef je het niet zelf meer te doen.
Maar je moet inderdaad wel elke week de kooi schoon maken.
En elke dag voer en water geven.
En elke half jaar/dat doe ik tenminste, de kooi inspuiten tegen parasieten, en de vogel behandelen tegen parasieten.
Dat kost zo'n klein uurtje per week, om de kooi schoon te maken.
S'morgens zo'n 10 min om te voeren en het water te verversen, en even de vogel observeren of die nog gezond is.

En een x in het half jaar tegen parasieten behandelen, kost je ongeveer alles bij elkaar 1 uur.

Toegevoegd na 10 minuten:
En dan moet je natuurlijk ook wel wat met je vogel spelen af en toe, anders word hij eenzaam.
Toch zeker wel om de dag, zeker een half uur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie tips +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Ik ga er toch nog eens heel goed over nadenken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Heb de dwergpapegaai bijna week bij me en ben alles proberen om haar tam te maken en ik vind dat zielig als ze alleen maar in de kooi zit en heb alles proberen wat u allemaal geschreven heb

Andere antwoorden (4)

Zo snel die zelf eet geregeld in de hand nemen en met de hand stukjes fruit aanbieden. Hoe lang het duurt hangt af van het vogeltje hij moet je namelijk compleet vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor het tam maken moet men een jonge dwergpapegaai nemen. Het makkelijkst is een vogel van zes weken. De eerste dagen laat u de vogel in zijn kooi zitten en aan de nieuwe omgevin wennen. Het komt veel voor dat de jonge vogel de eerste dag, soms ook wel twee dagen niet wil eten. De vogel zit maar stil op een stokje of op de bodem van de kooi. Men spreekt dan van een aanpassingscrisis. Na een of twee dagen zal de vogel zich hebben aangepast. Strooi ook wat voer op de bodem van de kooi, totdat u ziet dat hij uit de nieuwe voerbakjes heeft gegeten. Is de vogel wat gewend, probeer hem dan op zijn borst te aaien, duw zachtjes tegen zijn buik aan en kijk of hij in de kooi op uw vinger wil gaan zitten. Laat hem dan ook overstappen op uw andere vinger. Is hij dit in de kooi gewend, probeer het dan ook buiten de kooi. Vliegt hij weg, zet hem dan opnieuw op uw vinger. Als u hem terug in de kooi wil zetten, laat hem dan van uw vinger af in de kooi klimmen. Zo zal hij ook weer in zijn kooi gaan als hij later wat rond heeft mogen vliegen. Op deze manier bouw je het spelen met de vogel op. Let op dat u dit het eerst in de avonduren doet, want als het buiten wat donker is, zal hij niet makkelijk tegen het raam aan vliegen. U kunt natuurlijk ook de gordijnen sluiten om hem te laten wennen. Let altijd goed op andere huisdieren zoals hond of kat, en controleer of ramen en deuren goed gesloten zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien een paar keer met een steen op z'n hoofd slaan ^^ (dit duurt enkele seconden)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Whiteeagle geeft hierboven echt de minimale tijden dat je aan een dier kwijt bent. Aan alleen een uurtje per week schoonmaken heeft geen enkel dier genoeg. Een uurtje per dag aandacht, spelen, er tegen praten is toch wel nodig. En om een vogel tam te maken nog meer tijd.
Bovendien: neem je een dier in zijn uppie dan zit ie 23 uur per dag z'n eigen bezig te houden, om 1 uurtje jou bezig te houden. Zielig!

dus, hoeveel tijd heb je? Ook de komende jaren?