Is een stervend dier warm houden pijnlijk ?

Is het warm houden van een klein diertje (vogeltje, muis) dat aan het sterven is niet pijnlijk voor het dier?. Verlengt de warmte de lijdensweg niet. En klopt het dat ijskoud verdoofd en het dier in een soort van coma brengt en zo genadiger is dan het warm te houden tijdens het stervensproces? Ik heb eens, voor goed te doen, een stervend en gekwetst vogeltje in een doosje in de diepvriezer gelegd. Heb ik dat beestje mishandeld (ik hoop van niet, het was zeker niet de bedoeling)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
goede vraag. Het invriezen van een levend in dit geval stervend dier) werkt geloof ik vooral bij koudbloedige dieren, zoals paling. De vis komt dan inderdaad als het ware in coma en zakt weg.
Maar voel je zeker niet schuldig over dat vogeltje; je dacht dat je op dat moment het beste deed, de intentie was goed! En daar gaat het ook om
SimonV
10 jaar geleden
Een stervend dier dat pijn heeft kun je het beste met een hamer de kop inslaan. Klinkt vreselijk, maar het dier is dan wel uit z'n lijden verlost.
Jouw vogeltje in de diepvriezer heeft vast wel gevoeld dat je het heel graag wilde helpen. En ik kan me niet voorstellen dat de kou erger was dan de pijn die het had.
Ivana
10 jaar geleden
Waarom zou een dier dat stervende is pijn hebben. Op zich is doodgaan niet pijnlijk, tenzij het dier gewond is/was.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
is het iet zo dat je voordat je zo onderkoeld raakt dat je je bewustzijn verliest eerst veel pijn zal hebben doordat je onderkoeld begint te raken?
denk maar na wat je voelt als het erg koud is en je geen handschoenen draagt, je krijgt eerst veel pijn, ik wet het niet zeker maar denk dat je het diertje er extra pijn bij geeft met als goede bedoeling te zorgen dat ie niet lang pijn heeft en eerder sterft.
vind het wel slim bedacht trouwens.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ostraat: als je onderkoeld raakt krijg je inderdaad eerst enorme hoofdpijn (had ik in elk geval) en heftige samentrekkingen van de spieren. Best pijnlijk inderdaad, maar dat zakt (gelukkig) ook weer weg

Antwoorden (3)

Ik vind dat je een goede vraag hebt gesteld. Als je zeker weet dat het diertje stervende is, dan is er inderdaad de kans dat warmhouden het proces vertraagt. Als een stervend dier onderkoeld raakt, dan is dat omdat de processen die het lichaam gewoonlijk warm houden, eigenlijk al aan het stoppen zijn. Onderkoeld raken betekent bewustzijnsverlies op den duur, waarna de dood intreedt. Als het beestje versuft is, dan is afkoelen waarschijnlijk een milde dood. Ooit worstelde ik met hetzelfde dilemma. Ik vond een nest jonge, nog kale muizen, die ik uiteraard niet groot wilde laten worden in huis. Verdrinken vond ik te wreed. Gelukkig vroor het dat het kraakte buiten en dus heb ik de diertjes in een emmer buiten gezet. Daarna gingen ze dood. Hoewel ik geen muizen in huis wil, was ik niet erg gelukkig met deze actie, maar ik beredeneerde dat de diertjes zo geen pijnlijke of benauwde dood hebben gehad. Dat zou bij verdrinken anders zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is waarschijnlijk een mes dat aan twee kanten snijdt.

Warm of koud heeft invloed op de snelheid van chemische processen.

Hoe kouder, hoe trager deze processen lopen.

Trage processen zorgen er dus ook voor dat de 'pijnontwikkeling' minder is. Het dier zal dus minder pijn hebben als je het in de diepvriezer legt, net zoals je zelf als je gekwetst bent er ijs op legt.

Let wel, minder pijn is niet geen pijn. En aan de andere kant zal die kou er ook voor zorgen dat het stervensproces trager verloopt.

Dus het dier heeft dan wel minder pijn, maar wel langer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi,

In mijn beleving is ook het bevriezen niet humaan. Stop je hand in de vriezer, kijk eens hoelang je dit volhoudt zonder pijn te krijgen.

In de reacties is benoemd, door het diertje de kop in te slaan. Hoe erg dit ook klinkt, maar dit is de meest pijnloze, en dus humane manier.
Vraag eens naar mensen die dieren hobby matig houden, die zullen je nooit adviseren een dier in te vriezen.

De intentie is uiteraard goed bedoeld, maar kies voor een volgende keer een oplossing die minder pijnlijk is.