waarom ziet een poes niet wat er op je hand ligt?

Als ik iets te eten op mijn hand heb liggen, moet de poes lang ruiken en zoeken waar het ligt, hij/zij lijken het niet te zien.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die van mij inderdaad ook, opvallend inderdaad. Ik denk dat ze vooral gewend zijn om re zoeken op geur, en minder op zicht. Ik heb ook wel eens gehoord dat een kat minder zicht heeft recht voor z'n neus vanwege de stand van hun ogen, maar het lijkt me toch dat ze dat voor de jacht nodig zouden hebben dus dat lijkt me niet logisch.

Het beste antwoord

Katten zijn verziend. Dat wil zeggen dat ze een speeltje of een kattensnoepje prima zien als het meer dan een meter van ze vandaan ligt. Maar zodra ze dichterbij komen, kunnen ze het steeds slechter zien. Dat maakt niet uit, want hun neus (en ook hun snorharen en andere tastharen) nemen het dan over, zodat ze het toch kunnen vinden. Een heel slim systeem, want met kijken alleen kun je als roofdier niet zo goed bepalen of iets goed eetbaar is. Met ruiken kom je veel verder, als je tenminste een goeie neus hebt. En dat hebben ze!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een poes is bijziende, zodra het beweegt ziet ie het wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Katten zijn idd ernstig bijziend, ze moeten het meer hebben van reuk, gehoor en gevoel.
Behalve de snorharen hebben ze meerdere tastharen op en rond de kop.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dr. Anne Marie Verbruggen vertelde mij tijdens een bezoek met onze kat Kwibus aan het het Dierenhospitaal Roosendaal, dat bijziendheid of verziendheid bij katten zelden voorkomt. Hier is nog een website:
http://www.weetjesoverkatten.nl/oog.htm
Wij ruiken ook aan ons eten, niet op de manier van de kat, maar ook wij ruiken.
De kat brengt echter haar neus naar het voedsel. Wij hebben niet zo´n snuit als een poes die dan het eten bedekt. Komt daarbij nog wat mijn voorganger zegt en je begrijpt het probleem
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is het Jumper, eventuele bijziendheid (komt zelden voor volgens katten-oogspecialiste Dr. Verbrugge) speelt geen rol.
Toch +