Hoeveel water moet of mag een hond per dag hebben?

Als ik de bak van de hond helemaal vul met water drinkt hij dit in een maal op,met als gevolg dat hij 9 van de 10 keer moet braken naderhand. Zelf vind ik dit erg vervelend,maar dit is denk ik ook niet gezond voor de hond. Als hij kleine beetjes drinkt per keer dan gaat het goed. Maar ik wil wel dat hij genoeg vocht binnen krijgt op een dag. Hoeveel water mag/moet een hond minimaal binnen krijgen op een dag?
Misschien weet een van jullie wel hoe ik het braken kan voorkomen na het water drinken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (4)

Dit ligt natuurlijk aan de soort hond en zijn activiteiten. Maar als een hond zijn bak ineens leeg drinkt kan er maar zo een medische oorzaak aan ten grondslag liggen. Suikerziekte bijvoorbeeld. Bezoek zo spoedig mogelijk een dierenarts. Morgen dus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Dat lijkt me een strak plan.
Een kleine aanvulling: wij hadden ook zo'n hond die zijn bak in één keer leegdronk. Was fysiek niets mee aan de hand door de dierenarts bestempeld als een binge drinker. Hij deed het gewoon omdat "iets" in z'n kop hem ertoe dwong. Oplossing: kleine beetjes tegelijk geven. Maar ga vooral voor de zekerheid even naar de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoeveel water een hond per dag het beste zou moeten drinken en hoe goed je het in de gaten moet houden ligt aan een aantal factoren:
- Grootte hond: kleine honden hebben minder water nodig dan een grote hond. Over het algemeen drinkt een gezonde hond rond de 50 ml per kg lichaamsgewicht per dag.
- Voer: gezonde voeding is net zo belangrijk als water. Het soort voer heeft invloed op de hoeveelheid water dat een hond drinkt. Honden die droog voer krijgen, hebben meer water nodig
dan honden die blikvoer of versvoer krijgen. Ook kunnen ingrediënten zoals natrium invloed hebben op het drinkgedrag.
- Leeftijd: puppy’s drinken gemiddeld 150 ml elke twee uur. Oudere honden weten vaak zelf hoeveel zij nodig hebben.
- Beweging: neem altijd water mee wanneer je lange wandelingen maakt met je hond.

Te veel water in één keer is niet goed voor de maag. Probeer het te verdelen.
- Weer: in de zomer hijgt de hond meer waardoor meer water nodig is.
- Medicijnen: overleg met je dierenarts of het nodig is meer of minder water te geven aan je hond wanneer hij medicijnen krijgt.

Te veel water kan leiden tot een opgeblazen maag, onevenwichtige elektrolyten en hyponatriëmie (water vergiftiging). Ook kan het te veel of te weinig drinken een teken zijn van een onderliggende ziekten. Te veel drinken kan onder andere een nierinsufficiëntie betekenen, een infectie of diabetes. Laat bij te veel of weinig drinken altijd de dierenarts je hond onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Braken bij waterdrinken kan gebeuren. Maar als dit telkens gebeurt dan moet je toch afvragen of dit wel gezond kan zijn. Dit is niet normaal, dus moet je naar de dierenarts.

Hoeveel water een hond drinkt is per dier verschillend. De hond drinkt ongeveer per dag dezelfde hoeveelheid. Je kan een dag het water drinken in de gaten. Doe in een liter fles het water, en schenk dit in zijn bakje. Op die manier kan je makkelijk de hoeveelheid vastleggen en weet je hoeveel jouw hond per dag ongeveer drinkt.

http://www.huishonden.nl/film/hond-drinkt-water

Uiteraard is op warme dagen de behoefte aan waterdrinken meer, tevens als de hond zich extra heeft moeten inspannen. Als de hond ziek is, kan die ook meer of minder gaan drinken. Als je merk dat de hond een paar dagen veel afwijk van zijn normale waterbehoefte, dan kan het een signaal zijn dat er iets mis is met je hond. Let wel, een hond die in de groei is, zal ook zijn hoeveelheden steeds meer opschroeven.