Waarom zijn/lijken honden nooit verkouden en hebben zij geen neuspeuters te peuteren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Honden kunnen zeker wel verkouden worden door kennelhoest en als de hond dit heeft hoor je dit doordat de hond vaak een droge blaf/hoest heeft.

Het komt niet zo veel voor,maar als het virus onder de honden heerst waarmee je eigen hond contact heeft,dan krijgt je hond het meestal ook.
De ene hond heeft het erger dan de andere,net als bij mensen is dit ook verschillend.

Toegevoegd na 2 minuten:
Neuspeuteren kan een hond natuurlijk niet,maar als de hond jeuk heeft in de neus dan uit zich dat in een aantal keer niezen of met de poot over de neus wrijven,maar ook door zijn neus/snuit over de grond te wrijven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uw hond kan net als uzelf op een dag een snotneus krijgen, maar er is wel één groot verschil; bij de hond komt namelijk geen onschuldige neusverkoudheid voor zoals wij die kennen. Een snotneus bij de hond is dus altijd iets wat echt serieus genomen moet worden. Het even aankijken kan geen kwaad, maar houdt de hond goed in de gaten en neem de temperatuur op: als hij koorts heeft (hoger dan 39.0 °C), sloom wordt, als de uitvloeiing etterig of bloederig wordt of als de verschijnselen te lang aanhouden, ga dan met uw hond naar de dierenarts.
Een overvloedige of afwijkende neusuitvloeiing kan veroorzaakt worden door een ontsteking of gezwel in de neus of de bijholten. Afhankelijk van de oorzaak kan er uitvloeiing uit één neusgat of beide neusgaten komen. Aanvankelijk is de uitvloeiing vaak vloeibaar en helder, maar als er een ontsteking bijkomt wordt het al snel dikker, pusachtig en kan er zelfs bloed bij zitten. De hond niest, heeft jeuk of pijn aan z’n neus en kan ook tegelijkertijd ontstoken ogen hebben. Bij ernstige problemen kan de hond benauwd worden en gaan snurken tijdens het ademhalen.

Oorzaken van neusproblemen

Ontsteking door een bacteriële, virus of schimmel infectie
Vaak is er sprake van een kennelhoest infectie. Dit kan grotendeels voorkomen worden door honden die veel met andere honden in contact komen preventief te enten.
Een grasaar of iets anders wat in de neus terecht is gekomen
Vooral als uw hond na een wandeling door het bos of weiland plotseling heftig niest en met z’n poot over z’n neus wrijft, kan het zijn dat hij wat in z’n neus heeft gekregen. Het is belangrijk om dit er zo snel mogelijk weer uit te (laten) halen, omdat in het begin het voorwerp vaak nog voorin de neus zit en dus makkelijker weer verwijderd kan worden.
Allergie
Poliepen
Tumoren
Deze ontstaan met name bij oudere honden en zijn jammer genoeg bijna altijd kwaadaardig. Meestal komt de uitvloeiing maar uit één neusgat en heeft de hond vaak een bloedneus. Als de tumor groeit raakt de neusgang steeds meer afgesloten, waardoor de hond gaat snurken en benauwd wordt.

Honden kunnen nou eenmaal niet met hun vinger in hun neus en zullen daarom niet neuspeuteren, ook zijn de (papieren) zakdoekjes niet voor de hond verkrijgbaar en ook is het gebruik daarvan niet aangeleerd, zodat het minder opvalt als de hond verkouden is, zeker voor een buitenstaander.