Waarom kat met kont naar tv?

Een van mijn katten gaat een paar keer per dag met zijn kont naar de tv zitten. Hij gaat er echt voor zitten en tilt zijn kont en staart in de lucht, alsof hij zijn aars blootstelt aan het scherm. Zo blijft hij minutenlang zitten, soms trilt zijn staart even. Het is voor ons een raadsel waarom hij dit steeds doet. Hij sproeit niets. Het is ook niet zozeer als de tv aan is (geweest), hij doet het ook als de tv al tijden uit staat. Hij doet dit nergens anders, echt alleen voor de tv. Zou het toch een poging tot sproeien zijn? Of een bepaalde statische lading die van het scherm af komt oid? Heeft iemand dit ooit eerder gezien?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Het lijkt, mede door de trillende staart, op fantoomsproeien.
Bij fantoomsproeien neemt de kat duidelijk een sproeihouding aan, zonder dit daadwerkelijk te doen.
Het lijkt erop dat bij fantoomsproeien , net zoals bij daadwerkelijk sproeien, onzekerheid over het territorium ten grondslag ligt, tenminste bij gecastreerde dieren.
Bij ongecastreerde katers en poezen is sproeien meer een sexuele markering.
Rieneke1
10 jaar geleden
Weet je zeker dat hij niet écht sproeit? En verder ben ik het met voorganger eens, onzekerheid vaak. Zorg ook voor voldoende hoge lig en loopplekken.