Is het normaal dat er een poes 's nachts in mijn tuin slaapt?

Sinds een paar dagen heb ik gemerkt dat er 's nachts een poes voor mijn achterdeur ligt te slapen. Van zo'n uur of 21:00 tot een uur of 8:00. Moet ik mij zorgen maken of is dat normaal gedrag? Ik heb er maar een plankje neergelegd waar ze nu dus ook iedere nacht op gaat liggen. Ik kan mij de poes van mijn ouders herinneren die hartproblemen en nierproblemen kreeg en op de koude tegels van de douche ging liggen....

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

De kater van mijn buren "mag" niet meer binnen komen... Ze kochten na de dood van de oude hond een Jack Russell en niet lang daarna een tweede JR en vanaf het eerste moment werd er op de kat gejaagd... Een lang verhaal kort: er werd een hok getimmerd een water- en een eetbak neer gezet en de kater [ jaar of 17 zal hij nu zijn] kan/mag niet meer naar binnen...

Het gevolg hiervan is dat dit dier gedwongen een buitenkat is geworden. Hij was al vaak buiten ,maar sliep altijd binnen, werd altijd binnen geroepen... kreeg binnen ook eten.

Dus de omstandigheden veranderden...

Sindsdien heb ik er vaak een extra kat bij die in mijn tuin slaapt af en toe een bakje eten krijgt en verder zijn eigen gang gaat.

Is het normaal? dat ligt er aan hoe je het bekijkt... ik vind het niet normaal dat mensen honden kopen, waardoor hun kat niet meer naar binnen kan... dat is voor mij niet normaal...
Is het normaal dat de kat bij jou [of bij mij] in de tuin in de zon ligt en slaapt? ja hoor, tenzij je een kattenhater bent, maar verder zoekt de kat een lekker plekje onder een struik of bij mij op een tuinstoel, of in de krabpaal of in de vensterbank en na eerst de baas gespeeld te hebben over mijn timide zeer voorzichtige kater, heeft deze de zaak/de feiten recht getrokken, want HIJ is de baas en niet de buurtkater :))

Wat je zou kunnen doen is een oud kistje met een paar oude kranten erin op de bodem en misschien heb je nog een oude deken of plaid die iets van warmte geeft... op een windvrije plek onder beschutting i.v.m. regen neerzetten en je verder geen zorgen maken.
Sommige katten trekken zich terug als ze heel erg ziek zijn en voelen dat het einde nadert... Andere katten kun je oppakken en meenemen naar de dierenarts.

Misschien ben jij wel door deze poes uitverkoren als nieuwe "baas/bazin" en zou poes na een beetje aanmoediging eigenlijk wel bij je binnen willen komen... Zou je dat willen en toelaten is het wel zaak om zeker te weten dat poes gezond is en niet iemand anders als baas/bazin ziet [gechipt kan ze zijn..., kan de dierenarts gelijk checken].

Toegevoegd na 5 minuten:
Ben je een kattenmens of een hondenliefhebber? of fan van allebei? Het doet er niet zoveel toe, de meeste mensen vinden beide dieren leuk en lief en bijzonder.
Laat het op je af komen, laat gebeuren wat er beurt en misschien is het een lief dier of misschien is ze na een paar nachten weg... Als het straks echt koud wordt is het wel te koud voor de poes... denk daar vast even aan.

ZIE REACTIES
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Laat het op je af komen, laat gebeuren wat er beurt en misschien is het een lief dier of misschien is ze na een paar nachten weg... Als het straks echt koud wordt is het wel te koud voor de poes... denk daar vast even aan. Antwoord
Ja het is normaal als er een kat in je tuin ligt te slapen, als je niet de eigenaar bent van een agressieve of dominante hond, die achter alle katten aan rent om ze op te jagen.
Dit is niet raar, wel bijzonder, de poes heeft JOUW tuin uitgekozen...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vind dit zo'n lief antwoord en u hebt er zo de tijd voor genomen, meer dan één plus waard, maar ja ...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel, Joan!

Andere antwoorden (3)

poes zal daar wel lekker uit de wind liggen, als je er geen last van hebt, lekker laten liggen. Er kan je hooguit overkomen wat mij is overkomen: bij mij zat ooit een kat voor de voordeur, en toen ik opendeed kwam ze binnen, en ze beschouwt dit hier nu al 2 jaar als haar huis (heb echt geprobeerd de eigenaar te vinden.)

Toegevoegd na 52 seconden:
En wat is normaal bij een poes? geen eigenzinniger beesten dan poezen
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij ons is ook een heel klein katje binnengelopen ('s-zomers staat alles open) Alweer tien jaar geleden. Alle lantarenpalen beplakt, overal gevraagd, nooit iemand om gekomen. Toen werd het winter.
Aan de dierenarts op chip laten controleren.Had het katje niet, de dierenarts chipt zonder te vragen, en toen was "Kwibusje" plotseling van ons. En dat is hij nog steeds.
Op zich kan dit een normale situatie betreffen, menig kat slaapt graag buiten in andermans tuin. Ik begrijp echter dat je kat zo op de tegels gaat liggen, zonder beschutting?
Hoe ziet het katje er verder uit, is ze goed doorvoed?
Mocht je je zorgen maken, bel dan eens rond (amivedi, asiel, dierenambu) of ze misschien als vermist is opgegeven.
Je zou ook even met haar langs de dierenarts kunnen gaan op zoek naar een chip.
Of doe haar een bandje om van opgerold papier, met daarop de vraag of de baas zich even wil melden.
Succes, hopelijk is alles in orde met de poes.
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan niet kiezen, ik vind uw raadgevingen ook zinvol. Dus ook maar een +
Ik zou in ieder geval een kartonnen doos met een oud handdoek oid voor haar neerzetten buiten. Dan heeft ze de keus om wat beschutting op te zoeken.