jonge moederpoes blaast ineens naar mensen en haar kittens hoe komt dat?

Wij hebben een jonge poes die 4 maanden geleden is bevallen , 2 weken na de bevalling is ze weer buiten geweest gelijk een paar dagen weg sindsdien kijkt ze nie meer naar haar kittens om en blaast ze tegen ons en de kittens en haalt ook soms uit , ook naar de ooudste kat in ons huis ?? net of ze hondsdol is ofzo als we eten wil ze door middel van blazen gewoon je vlees van je bord jatten , heel raar zo was ze nooit

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
11K
Rieneke1
10 jaar geleden
Laat haar even nakijken bij de dierenarts.

Het beste antwoord

Ik herken je verhaal wel een beetje, mijn eigen kat kreeg een nestje met 13 maanden. Hoewel zij haar kittens nooit verstoten heeft, had ze duidelijk wel veel moeite met het moederschap, dit uitte zich vooral in veel blazen, vooral rond etenstijd, naar haar kittens. Zij leek een beetje te balanceren tussen moederinstincten (zo nam ze vaak muizen mee naar binnen voor de kleintjes), en egoïsme/overlevingsdrang (uiteindelijk joeg ze de kleintjes weer weg bij de muis en vrat ze hem zelf op). Ze was in die tijd ook erg chagrijnig en lelijk tegen onze andere katten.

Dit gedrag heeft hoogstwaarschijnlijk voor een groot gedeelte maken met de jonge leeftijd waarop je kat jongen heeft gekregen.
Katten zijn, net als mensen, eerder geslachtsrijp zijn dan dat ze geestelijk en lichamelijk volwassen zijn, het kan dus dat de poes er 'psychisch nog niet aan toe' is. Bovendien krijgt de poes te maken met een andere hormoonhuishouding dan normaal, ook mensen kunnen hier behoorlijk last van hebben na een bevalling (huilbuien, postnatale depressie ). Daar komt nog bij dat de poes, omdat ze haar kleintjes van melk moet voorzien, constant honger heeft, en daar wordt je ook knorrig van.
Kortom, allemaal zaken waar de poes behoorlijk van in de war kan raken.
Een wat oudere poes, zeker als ze al eens een nestje heeft gehad, kan hier over het algemeen beter mee omgaan.

Veel fokkers van raskatten kiezen ervoor om hun poezen voor het eerst te laten dekken met 1,5 jaar omdat ze dan pas echt volwassen zijn.

Toegevoegd na 42 minuten:
Je hebt het over een "jonge poes" maar noemt haar leeftijd niet, ik ben er (volkomen ongegrond) vanuit gegaan dat ze nog ruim onder de 18 maanden was toen ze de kittens kreeg.

ook wil ik nog even toevoegen dat het verstoten van kittens ook bij jonge moeders vrij zeldzaam is, maar het wel aanmerkelijker meer voorkomt dan bij oudere katten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat is wel heel herkenbaar, maar zij is al ruim 1,5 jaar maar thanks voor je reactie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hartelijk dank ben weer wat wijzer geworden

Andere antwoorden (1)

Er kunnen heel veel oorzaken voor zijn. Heel belangrijk is dat ze lichamelijk klachten kan hebben. Ben je al bij de dierenarts geweest?
Hoeveel katten heb je? Er kan frustratie en strijd zijn over de nieuwe hiërarchie. De kittens (vooral katers) komen ook op de leeftijd waarop ze normaal hun eigen weg gaan.
Ze klinkt als een flink gefrustreerde en gestresste poes. En hoe jong was ze toen ze beviel?! Ik zou haar (en de rest!) in ieder geval laten steriliseren. Er zijn er helaas toch al veel te veel.
Hoeveel kattenbakken heb je? Er moeten er altijd 1 of 2 meer zijn dan het aantal katten dat aanwezig is. Bij meerdere katten die niet goed overweg kunnen de voerbakken verdelen over verschillende ruimtes.
Verder kan ze buiten een trauma opgelopen hebben door ruzie, ongeval, schrik enz enz. Ook kan ze opnieuw krols zijn geweest. Haar hormoonhuishouding is hoe dan ook van slag. Hoe zijn de kittens gevoed gezien ze na twee weken al weg was? Pakte ze dat zelf weer op of heb je ze met de hand gevoerd?
Er kan een socialisatie probleem bij de kittens zijn of jaloezie van moederpoes.
Er zal me straks nog wel meer te binnen schieten, maar zoals ik al zei het kan veel oorzaken hebben. Geef haar de ruimte. Laat ruimtes en gaatjes over waar ze naar toe kan om van de anderen te ontkomen. Laat deuren van kamers, kasten ed open. Leg meer mandjes, kleedjes neer. Zijn er planken, kasten, krabpalen enz genoeg waar ze in de hoogte kan zitten? Probeer uit te vinden waar ze rustig van word, en ga vooral niet "terug stressen;)" Misschien kun je antwoord geven op een aantal vragen?
Succes!