Onze kat trekt aan zijn voerbak nadat hij op zijn bak is geweest. Wat betekent dit?

Als hij uit zijn kattenbak komt, dus als hij zijn natje en/of droogje gedaan heeft, loop hij naar beide voerbakken om daaraan te gaan trekken (wij hebben een kater en een poes, allebei jaren geleden "geholpen"). Dit is behoorlijk vervelend, zowel om te zien als te horen. Als wij erheen lopen om hem weg te halen stopt hij ermee, om later weer door te gaan. Per keer doet hij dit max. 3 keer, om daarna wat anders te gaan doen. Onze poes veegt alleen over de bak waar hun voerbakken in staan.

Onze kater (dus de "dader") is 8 jaar, onze poes is 4.

Wat betekend dit en hoe komen we hiervan af?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Waarschijnlijk staan de voerbakken veel te dicht op de kattenbak, dat vindt de kat niet fijn, dus probeert hij het voer te begraven om zo de situatie ongedaan te maken.
Van nature ontlasten katten zich niet dichtbij de plek waar ze eten.
Zorg voor voldoende ruimte tussen eetbak en kattenbak, een meter of 3 is toch minstens wel nodig.
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zou kunnen, de voerbakken staan idd wel dicht op de kattenbakken. De ene staat er zo goed als direct naast, de ander ongeveer 1,5 meter verder. Helaas hebben wij verder weinig tot geen plek om de voerbakken of kattenbakken te verplaatsen... Misschien een andere oplossing?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een Plus voor Rieneke1. Dit is wat ik ook denk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En onze jongere poes lijkt hier minder moeite mee te hebben, die veegt alleen maar terwijl onze oudere kater wel echt aan zijn bak trekt... Wat is hier dan het verschil in?
Rieneke1
10 jaar geleden
Ewald, je hebt toch wel een andere plek voor de voerbakken (en drinkbakken)?
Als de kattenbak in de keuken staat bijvoorbeeld, dan ze je de voerbakken toch in de woonkamer of de hal? En ja, katten hebben verschillend temperament, wat de ene prima vindt ook al is het niet natuurlijk, vindt de ander geen doen.
En het trekken zowel als het vegen zijn intentiehandelingen tot graven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
We gaan kijken wat we kunnen doen...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor het antwoord, wij gaan het waarschijnlijk binnenkort uitproberen...

Andere antwoorden (1)

Je zou kunnen proberen de katten op gezette tijden eten te geven en daarna de voerbakken weghalen. Mogelijk heeft hij na een week zijn gedrag al aangepast.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De voerbakken weghalen werkt niet, omdat hij dan even later komt piepen/mauwen om eten/aandacht...