waarom eet mijn hond aarde en stenen?

Mijn hond is 13 jaar oud, een paar weken geleden begon hij opeens happen aarde te eten en daarna gelijk weer uit te kotsen. Sinds vorige week eet hij ook stenen. Hoe komt dit?

Toegevoegd na 7 minuten:
P.s ik heb op interner opgezocht, maar het kwam.vooral voor bij puppys. Of als de honden geen aandacht kregen. Maar de aandacht krijgt hij genoeg

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
12.9K

Antwoorden (2)

Pups doen het omdat ze met alles kennis willen maken. Net als baby's doen ze dat met hun mond (bek). Dat houdt op een gegeven moment op, zelfs als we het niet zouden verbieden, wat we wel doen natuurlijk.

Een hond van dertien jaar kan tekenen van dementie gaan vertonen en een terugval krijgen naar puppygedrag. Op alle fronten kan je dan vreemd gedrag waarnemen.
Niet alleen kan het gehoor en het gezicht minder worden, ook geestelijk kunnen ze (net als oude mensen) chaotisch worden. Niet meer weten waar de etensbak staat, onzindelijk worden, plotseling stil blijven staan en volkomen de weg kwijt zijn, zelfs in het eigen huis.

Misschien heb je die tekenen nog niet opgevangen en is aarde en stenen eten een voorbode. Het kan ook veroorzaakt worden door een misselijk gevoel en omdat de hersenen er geen raad mee weten pakt hij alles van de grond om dat nare gevoel kwijt te raken.

Behandel haar met zachtheid en kijk goed wat voor andere vreemdsoortige gedragingen ze gaat vertonen. Ik zou haar niet verbieden, maar haar weghalen en zeggen dat je van haar houdt. Geef haar veiligheid en behandel haar met geduld. Het is de moeilijkste tijd in een hondenleven, maar heeft ook iets ontroerends.

Toegevoegd na 2 minuten:
Sorry, ik zie dat het een " hij " is. Maar goed, het antwoord is voor beide geslachten hetzelfde
Ivana
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Zou je met zo'n hond toch niet eerst langs een dierenarts gaan, om een medische oorzaak uit te sluiten? Verder + voor je antwoord.
Ivana
10 jaar geleden
Ja Rieneke, dat lijkt mij ook zinvol. Bedankt voor de aanvulling. Toch zal het plotseling vreemde gedrag een oorzaak van geestelijke herkomst hebben, misschien veroorzaakt door een lichamelijk ongemak, wat ik al schreef en dan is een dierenarts bezoek altijd aan te raden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
We zijn al met andere problemen geweest met de dierenarts, omdat hij ook al.last had van zijn rug, maar daarvoor heedt hij medicijnen. We zijn vorige week nog een keer naar de dierenarta geweest omdat hij opeens epeleptische aanvallen kreeg. De dierenarts zei zelf niet wat de reden was van dat hij stenen en aarde at, alleen dat we hem ervan weg moeten houden
Ivana
10 jaar geleden
En heeft de dierenarts niet gesproken over mogelijke dementie?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hij heeft er geen woord over gezegd, hij zei dat het lag aan de voeding. Maar we hebben weer zijn oude voeding gedaan, en het heeft geen resultaat gebracht
Ivana
10 jaar geleden
Ik heb de ervaring dat dierenartsen heel veel weten over de lichamelijke gesteldheid van een hond, maar van hondengedrag nauwelijks verstand hebben. Is ze niet aan te rekenen hoor!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat zowel het gedrag als de lichamelijke gesteldheid even belangrijk zijn om dat te weten als dierendokter. Niet alleen de hond zelf, maar ook het baasje wordt hierin heel erg betrokken en wilt het beste voor zijn/haar huisdier
Ivana
10 jaar geleden
Rebbeccie, Ethologie is een apart vak. Mijn ervaring is dat dierenartsen weinig aanwijzingen in die hoek zoeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Spijtig, maar begrijpelijk
Elke hond heeft soms last van overtollige gal of slijm in de maag/darm streek wat hij kwijt moet. Dit kan allen door over te geven. Om overgeven op te wekken zoeken honden naar bepaalde blaadjes van struiken of gras die ze dan hap slik eten om even laten hierdoor over te kunnen geven en dan komt de overtollige substantie wat op hun maag zat, vanzelf mee met het groen. Het groen dient ook als een transportmiddel om makkelijker iets kwijt te kunnen raken. Mijn hond doet dit altijd op deze manier. Let er eens op als jouw hond weer eens aarde en steentjes naar binnen werkt of er dan gal (gelig spul) en slijm mee komt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb er opgelet, en er komt geen geelspul bij kijken. Zowel bij aarde als bij de stenen niet
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan zou het nog kunnen zijn dat hij wat grofs nodig heeft om zijn eten beter te kunnen verteren, zoals vogels grit nodig hebben als een soort ''maalsteen'' voor een betere vertering. Het kan ook zijn dat er in aarde een bepaalde mineraal zit dat jouw hond nodig heeft, maar ik realiseer mij ook dat je niks hebt aan veronderstellingen.