Het drooglikken schept een band tussen merrie en veulen, en stimuleert tevens de zenuwen en spieren van het veulen.
Amadea
10 jaar geleden
Om de veulens schoon te maken zo dat ze niet een ziekte ofzo oplopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het geboortevlies is geen infectiebron,
En vergeet niet om de ademhaling te stimuleren ;) plus de merrie moedigt het veulentje aan om op zijn vier pootjes te staan. In het wild zijn ze erg kwetsbaar voor roofdieren. Dus hoe rapper ze rechtstaan hoe beter. :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het feit dat ze likken is aangeboren gedrag . Ik weet niet wat u probeert te zeggen, maar 1 ding is zeker, de natuur kent zijn eigen beter als wij soms denken.
Vergeet ook de spijsvertering niet dit word daardoor ook gestimuleerd en ook erg belangrijk.
Het likken is dus erg belangrijk voor een pasgeboren paard maar eigenlijk voor alle zoogdieren zelfs de mens word drooggewreven en gestimuleerd door wrijven.
Ze worden aangemoedigd om zo snel mogelijk op de been te zijn en mee te gaan met moeders.
Behalve baby's die hebben wat langer nodig .