Een (acute) bult onder de kin van mijn kat, wat kan de oorzaak zijn?

Kat is een jaar oud. Eet altijd brokjes. Heeft een flinke bult onder zijn kin, en deze voelt zacht aan. Hij geeft totaal geen pijn aan (denkt dat je aan t aaien bent). Deze bult zat er vanmorgen nog niet, of was nog niets van te zien. Natuurlijk zo gauw mogelijk naar de dierenarts maandag, maar mogelijk weten jullie een oorzaak. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
16.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn eerste gedachte is een abces. Inderdaad ff langs de dierenarts. Als ie knapt kan het gevaarlijk worden. Het beste ermee!

Het beste antwoord

Als jouw kat veel buitenkomt, wil hij zijn territorium beschermen tegen andere katten.
Dus hij zal dan waarschijnlijk een klein wondje hebben gekregen van het vechten.
Eerst zal je het wondje inderdaad niet echt zien, maar dan doen de bacteriën hun werk en dan vormt zich een abces. Meestal barst het zelf open en kan ik je verzekeren dat dit absoluut geen aangenaam geurtje is. Ontsmet het dan met Iso-Betadine met een steriele doek, meer moet je niet doen. Als het echt een joekel is van een abces, kan je inderdaad best naar de dierenarts gaan. Want dan kan de wonde diep zijn en verdere infectie wil je natuurlijk voorkomen.
Succes !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet niet of dit het beste antwoord had moeten zijn, maar er zit in iedergeval wel advies bij. De bult is inmiddels al weer helemaal weg, vreemd dat dat ineens ook kan. dankje!

Andere antwoorden (1)

Kan een abces zijn, of lymphadenitis (ontstoken lymfeklier)