Is het dierenmishandeling dat katten niet in huis mogen en op straat honger leiden?

Een vent bij mij in de buurt heeft 2 katten, Minoes en Murfie. Het zijn 2 lieve beesten, maar ze zitten nooit bij hem binnen, ook niet als hij op vakantie is. Ze leiden van de honger (Ik geef ze thuis wel eens wat hard-voer maar dat is lang niet genoeg). Dus nu mijn vraag: Valt dit onder Dierenmishandeling? Of is dit normaal?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Niemand mag een dier mishandelen. Niet alleen fysiek geweld tegen dieren is mishandeling, maar ook uithongeren of verwaarlozing.

Het verbod op dierenmishandeling en dierenverwaarlozing staat in artikel 36 en 37 van de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren (GWWD).

Artikel 36

1. Het is verboden om zonder redelijk doel of met overschrijding van hetgeen ter bereiking van zodanig doel toelaatbaar is, bij een dier pijn of letsel te veroorzaken dan wel de gezondheid of het welzijn van een dier te benadelen.

2. Tot de in het eerste lid verboden gedragingen worden in ieder geval gerekend:

a. een dier arbeid doen verrichten, welke kennelijk zijn krachten te boven gaat of waartoe het uit hoofde van zijn toestand ongeschikt is;

b. een koe met overvolle uier vervoeren of op een markt of openbare verkoping ten verkoop houden;

c. bij de verlossing van een koe gebruik te maken van dierlijke trekkracht of van een niet door Onze Minister daarvoor toegelaten krachttoestel;

d. een hond als trekkracht gebruiken.

3. Een ieder is verplicht hulpbehoevende dieren de nodige zorg te verlenen.

Artikel 37

Het is de houder van een dier verboden aan een dier de nodige verzorging te onthouden.

In de laatste link vind je hoe je dit kunt melden als je dat wilt doen (wettelijk gezien is het zelfs een plicht).

Hopelijk ben je hiermee geholpen.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is geen dierenmishandeling om dieren de toegang tot het huis te ontzeggen, maar zorg dan wel voor een goed nachtelijk onderkomen waar ze vorstvrij en beschermd tegen weer en wind kunnen verblijven. Op boerderijen mogen katten ook vaak alleen in stallen en schuren, dat zien we ook niet als mishandeling of verwaarlozing.

Wat wel verwaarlozing is, is het willens en wetens onthouden van het nodige voedsel en vers drinkwater, maar heb je daar bewijzen van? Als de dierenbescherming dat niet kan bewijzen, kunnen ze ook geen actie ondernemen. Ze zullen dan alleen in actie komen als de dieren in een zeer slechte lichamelijke staat verkeren.
Ivana