Mijn kat had vlooien, ik gaf hem vlooiendruppels (Hij was al best oud en zwak) en 2 dagen later was hij dood. Ken dat door de vlooiendruppels komen?

Mijn kat was 12 jaar oud, en best zwak. Hij had vlooien, dus ik gaf hem vlooiendruppels. Maar 2 dagen later was hij overleden, Kan dit door de vlooiendruppels komen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Ja, dat kan. Vlooiendruppels bevatten een neurotoxisch gif, wat opgenomen wordt in de huid en bloed van de kat, vandaar dat de vlooien er dood van gaan. Bij een gezonde kat kan de relatief lage dosering geen kwaad, maar sommige katten reageren allergisch, en bij oude of zieke katten kan het dus ook schade doen.
Daarnaast zijn er helaas (zeker bij de goedkope winkels en supermarkten) nog pipetten te koop met goedkoop maar gevaarlijk en achterhaald gif, soms zelfs met permethrin of soortgelijke stoffen, die ook dodelijk zijn voor katten!

Maar voor hetzelfde geld was het ouderdom, of de combinatie van.

In ieder geval sterkte met het verlies.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vlooiendruppels gaan naar gewicht, misschien te veel gegeven voor het gewicht van de kat. Het kan ook zijn dat de kat al lang vlooien had en ondertussen ernstig verzwakt was daardoor, bloedarmoede oa. Doordat er veel 'rotzooi' in de druppels zit heeft de weerstand die niet aangekund misschien, omdat het lichaam al aan het vechten was ivm al die vlooien. Hoe dan ook, veel sterkte hiermee en voor de kat...goeie reis lieverd.