Krabben katten zich vaak achter de oren?

Heb het idee dat mijn drie katten zich vaak achter de oren krabben. Is dit een gewoonte van Katten? Heb al gekeken of ze oormijt/vlooien en dergelijke hebben maar kan niks vinden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.1K

Het beste antwoord

Katten krabben zich wel eens achter de poren, maar als het je op gaat vallen, let dan eens op het volgende: hoe is de stand van de oren?
Staan ze normaal overeind, of plat als een petje?
Leggen ze de oren ook regelmatig plat zonder krabben?
Draaien ze overdreven met de oren, en/of schudden ze de kop?
Als je antwoord ja is, dan zou ik even naar de dierenarts gaan.
Rieneke1
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Een overbezorgde papa, klinkt bekend! :)
Zeker als de huid/vacht rond de oren er ook nog prima uitziet, zou ik me geen zorgen maken.

Andere antwoorden (2)

Katten krabben zich wel eens achter de oren. Maar als ze het opvallend vaak doen is er toch iets aan de hand. Waarschijnlijk oormijt. Je kunt een witte tissue nemen met daarop een beetje sla olie. Daarmee de binnenkant van het oor vegen. Als je dan heel goed kijkt kan je bruine puntjes zien in het papier, en eventueel bloedstolseltjes. Ook kunnen oorontstekingen een reden zijn van krabben. Het dier heeft dan pijn. Goed kijken want oorvijg is lang niet altijd makkelijk te zien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien heb je al eens goed gekeken naar het ingewikkelde binnenste van zo'n oor. Er zitten ook heel wat haartjes in die oren. Als er een haartje losraakt gaat dat kriebelen. Dus ja, ze jeuken heel regelmatig aan hun oren omdat ze zo gevoelig zijn :-)