grote geluidsoverlast 's nachts door kippen van de buren. Hun op aanspreken helpt niet. Wat zijn de rechten en plichten van beide partijen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leesvoer: http://www.juridischloket.nl/vraagenantwoord/wonen/buren/geluidsoverlast-buren/Pages/default.aspx
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
aha, dankjewel, betreft echter een stad in Belgie, Gent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgende keer meteen vermelden, kunnen wij direct een goed advies geven!

Antwoorden (3)

Kippen houden is niet verboden in een woonwijk, echter het mag geen overlast geven. Schakel buurtbemiddeling in, dat kan via de gemeente geregeld worden. De kippen moet 's nachts in een afgesloten hok verblijven, dan is de overlast voor jou minder.

Toegevoegd na 6 minuten:
Kom je er met buurtbemiddeling ook niet uit, dan kun je gerechtelijke stappen ondernemen, maar probeer het eerst op de buurvriendelijke manier, dat is prettiger voor je eigen woongenot.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dankjewel, behoorlijk chagrijnig door te kort aan slaap en ik ben hier enkel te gast....gelukkig... Ik heb niks tegen wat natuur in de stad maar die kippen klinken als dronken hanen en dat vanaf 03.00am...Mijn gastvrouw wordt ziek door tekort aan slaap. Afijn,
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het niet jouw woning betreft, dan kun jij hieraan niets doen, je gastvrouw zal stappen moeten ondernemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3am? Of 03.00
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3am is 03.00, 3pm is 15.00 Niels
http://wiki.answers.com/Q/Is_afternoon_am_or_pm
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het donker is in het hok zijn ze (redelijk) stil. Dus kan je vragen of het licht uit mag en een doek over het hok in de nacht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze hebben GEEN hok...!
Heel erg vreemd dat je 's nachts last hebt van de kippen van je buren. Heb jarenlang kippen gehouden en het viel me altijd weer op dat de kippen zodra het donker word met de kipppen op stok gaan en dan slapen. Erg logisch omdat kippen bijna niets zien in het donker. Ze tokken en klokken dan niet en de haan begint pas bij het ochtendgloren zijn kippen wakker te maken,maar zoals gezegd dat is pas in het ochtendgloren en niet 's nachts.
Overlast bestaat alleen als je er overlast van wil hebben, praat eventueel met de buren, mischien zit er een vos, kat of marter die de kippen wat onrustig maakt, en stel je open voor de dieren in je buurt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De kip en haan verblijven in een vrij klein afgebakend perkje, vlak ad straatkant, een drukke ring en naast een oprijweg. De hele dag en nacht is er vrij druk in en uitverloop aangezien de kippen op een studentencompound gehouden worden. De hele nacht slaat een verlichtingssensor aan dus die diertjes kunnen niet eens zelf slapen. Heb met de beestjes te doen, en vannacht weer geen oog dicht gedaan. Volgens de wijkagent kan je niks beginnen. Zolang de diertjes eten en drinken hebben, is het ok... Het eten bestaat uit groenafval dat de studenten bij die 2 diertjes moeten gooien....Fijn compostbeleid in een stad, vinden de ratten vast ook lekker. Ik ben een grote dierenvriend en vind dit eigenlijk een heel goed initiatief. Kippen bij studentenkoten. Alleen heb ik het idee dat het meer een verkoopidee is dan een echt beleid. Die beestjes gaan nooit leggen;
Moet zeggen dat ik geen idee heb hoe de Belgische Dierenbescherming werkt...

Dieren moeten niet alleen eten en drinken krijgen, maar zeker ook een slaapplaats /schuilplek wind- en tochtvrij... en als ze in een "perkje" aan de drukke straatkant leven/ lopen en zonder hok moeten slapen, nee dat kan niet, dat heeft deze wijkagent niet goed, niet goed geïnformeerd is hij.

Waar het op neer komt is dat de kippen NIET DIERVRIENDELIJK worden gehouden... het lijkt wel een medisch experiment: hoe lang overleven de kippen zonder slaap......
Ik raad de gastvrouw/buurvrouw van de studenten aan om hulp te zoeken, niet zozeer bij de politie, die nu al niets wil/kan doen, maar veeleer bij de Belgische Dierenbescherming of een soortelijke stichting.
http://www.blid.be/ of http://dierenbescherming.start.be/

[Uit de BELGISCHE bron:]
Kippen moeten een goed nachthok hebben waar ze voor de regen, wind,… kunnen schuilen. Dat hok kan van spiksplinternieuw hout gemaakt zijn, maar even goed uit sloophout. Zolang het er maar niet binnen regent en het er niet in tocht. Want tocht en vocht zijn een funest voor kipjes. Er moet natuurlijk wel genoeg ventilatie zijn, want anders begint het te stinken en dat is ook de bedoeling niet. Hou er rekening mee dat het hok regelmatig schoongemaakt moet worden en dat het schoon houden gemakkelijk kan verlopen.

Er zijn enkele basis regels die je in acht moet nemen voordat je een hok bouwt of koopt. .....vervolg in de link.....
http://www.dierenwelzijn.be/site/Informatief_Huisvesting_kippen.html

Uiteraard @12FOX heb jij voor je gastvrouw deze vraag gesteld, waarvoor ik je bedank, want dit kippenleven-avontuur is niet goed, wie het om wat voor reden ook begonnen is.
Het is trouwens wel mogelijk, maar dan anders [even snel wat puntjes van aanpak]:
) een nachthok volgens de regels [zie link]
) nooit aan de drukke straatkant [wel in achtertuin]
) nooit continue lichtbron erop gericht, zeker niet als het donker is...deze dieren moeten slapen tot zonsopgang [is een haan in een woonwijk wel toegestaan?]
) wie van deze studenten heeft de supervisie en kan hier op aangesproken worden?

In ieder geval wens ik je gastvrouw succes met haar Belgische Strijd tegen de Studenten + Kipjes, er moet iets veranderen, dat is duidelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kippenoverlast opgelost. Ten eerste waren het hanen, hadden ze lang op verse eitjes kunnen wachten, groenbeleid haha.. Ten tweede heb ik foto´s genomen en de studenten gesproken of die wel konden slapen, niet dus. Hadden het ook al een paar keer gemeld maar geen gehoor gekregen. Dus effe met een mega ochtendhumeur gebeld en voorgesteld het thema groenbeleid via hun facebooksite ter discussie te stellen. Binnen het uur zijn de arme hanen opgehaald. Zo, ik ben terug thuis en ga es van een heerlijke rustige nacht genieten...Hartelijk bedankt voor de goede tips.
@JODOKUS52, ik wist pas nadat ik de situatie van die kippen, lees hanen, onderzocht had hoe slecht die beestjes het zelf hadden. Het is ook geen strijd tegen de studenten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@12Fox : ik begreep uit het verhaal dat de kippen van de studenten waren, door hen in een afgezet perk gehouden... Nergens werd anders geopperd. "Groenbeleid" zegt me niets, is misschien een Gemeentelijke afdeling? Fijn dat het opgelost is en lekker slapen.