hoeveel kogelvissen kan ik in een 60 literbak kwijt?

ik heb een week geleden een vraag gesteld over of ik kogelvissen in een 20 liter bak kan stoppen, hierop kreeg ik een duidelijk antwoord : nee.
daarom heb ik een 60 liter aquarium gekocht.
hij is nu aan het indraaien, maar hoeveel kogelvissen kan ik hierin kwijt?
wat zijn jullie ervaringen?

alvast bedankt

Toegevoegd na 18 uur:
het gaat om de kogelvis soort c. travacoricus.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (3)

Kogelvissen kunnen, zeker als ze ouder worden, maar moeilijk samen leven met andere kogelvissen. Een kogelvis is een vis, die een eigen territorium nodig heeft. Er is voor een territorium voldoende ruimte nodig. Als je meer vissen gaat houden is de kans groot dat het fout gaat en dat ze elkaar afmaken.

Er is eigenlijk maar één uitzondering:
C. travancoricus (dwergkogelvissen) kunnen in een zwaar gedecoreerd aquarium goed samenleven en zelfs paren. Voorwaarden zijn een aquarium van minimaal 40 liter, minimaal 20 liter per vis, meer schuilplekken dan kogelvissen, gebroken zichtlijnen en 2/3 vrouwtjes bij één man. Ook kan de dwergkogelvis met enkele bijvissen samengehouden worden.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat je zegt is gedeeltelijk waar.
Maar als je 4 kogelvisjes en nog enkele andere vissen erin gaat zetten is dat 60 liter bakje wel aan de zeer krappe kant.
Het enige wat ik doe met 60 liter bakken is gebruiken als opkweekbak.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
wat is er dan precies niet waar in mijn antwoord?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
sorry WWDiver1, maar ik heb door onder meer jou reactie een groter aquarium aangeschaft, en nu vertel je me alsnog dat ik een te kleine bak heb, hoe groot zo een aquarium voor kogelvissen dan minimaal moeten zijn ( en denk je dat iedereen daar de ruimte voor heeft ?)??
Je kan hier x kogelvissen in kwijt.

En x is niet afhankelijk van de bakmaat maar van tal van andere factoren. Het exacte aantal is dus niet te voorspellen en daarom dien je altijd het visbestand voorzichtig op te bouwen. Uiteraard alleen als blijkt dat de vissoorten ook qua gedrag bij elkaar passen. Ook hier is weinig over te zeggen aangezien er verschillende kogelvissoorten bestaan. Dus eerst informeren is op dat gebied de boodschap. Een vraag zoals 'hoeveel kogelvissen van 'die soort' kan ik kwijt in 'een' aquarium?' (zonder de bakmaat te vermelden) was dus véél zinvoller geweest.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het zijn c. travancoricus kogelvisssen
ik heb zelf een figuur 8 kogelvis en kogel visen moeten met 1 per aquarium en er kunen geen andere visen bij en moet ook in brak water na een jaar of 2 en het zijn roof dieren dus ze moeten per 1!!!!!!!!!!!! zet er geen andere visen bij want hij zal ze waarschijnlijk vermoorden !!!!!!!!!!!!!!!!!! en eet alleen slaken en bloed wormen !!!!!!!!!! aquarium slaken heben ze nodig om hun tanden aan te slijpen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! geef hem minimum 25 per week om zeker te zijn !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!