Waarom worden mijn kunstplanten zwart in mijn aquarium?

Ik heb een aquarium met koudwater vissen. ( goudvissen ) ik maak het om de week schoon maar na een dag of 10 worden mijn kunstplanten zwart en komt er ook een groene laag op de ramen. Dit zal wel een algsoort zijn maar welke? Wie weet hoe ik dit het beste op kan lossen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.3K

Antwoorden (3)

Bijna zeker heb je last van blauwalgen.
Die zijn er in verschillende kleuren, maar de donkere, bijna bruine groene, komt het meeste voor.
Heel vaak zie je kleine kluchtbelletjes zitten op die vieze alg, dat is geen lucht maar giftige gassen.
Er zitten te veel fosfaten in het water, die krijg je door vissen poep, vooral van goudvissen.
Het duurt maanden, voordat het water in een biologisch evenwicht is, maar dan in combinatie met een goede biologische filter.
Pas dan ben je van die algen af.
Maar jij hebt geen filter en ververst je water iedere week, dus kom je nooit van die algen af.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gebruik je een filter?
Ververs je met schoonmaken alle water?
Voer je niet te veel?
Heb je niet teveel vissen in de bak?
Te veel licht?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja je doet het redelijk goed, alleen zal je filter niet goed werken en je hebt er geen echte planten in.
Geen substraat op de bodem, dus ook daardoor veel minder goede bacterieën
Planten nemen de meststoffen van de vissenpoep op en een deel er van wordt door de filter afgebroken.
Maar zonder planten en geen goede filter, krijg je veel fosfaten in het water en daar groeien dan weer die blauwalgen van.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@eddijst: dat is een veel genuanceerder antwoord :-) @Nattekip: Die 6 beesten in vijftig liter moet kunnen.
Persoonlijk zou ik minder water tegelijk verversen, een kwart per keer of zo. Het schoonmaken van het filter niet gelijktijdig doen met water verversen, zowel het water als het filter bevatten goede bacterien en als je dus in één keer alles schoonmaakt ben je die bijna allemaal kwijt. Dus ook dat filter niet te goed schoonmaken, een overschot er wekelijks uitspoelen is prima maar niet helemaal schoon maken dus. Licht niet de hele dag laten branden maar een pauze van een paar uur doet ook wel eens wonderen, vis en planten hebben daar weinig last van maar alg wel :-) Voeren en temperatuur is wel goed denk ik. Koop toch eens voor een euro of twee een bosje planten zoals waterpest en cabomba bijvoorbeeld. Die groeit vanzelf je bak uit en het verbeterd het milieu zoals eddijst al zei. (en die weet er vast veel meer van dan ik).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je inderdaad last hebt van blauwalgen,, dan eet geen garnaal hier aan, blauwalgen zijn geen echte algen en giftig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
eddijst heeft helemaal gelijk.
echte planten voor koud water zoals waterpest en cabomba kan je zo in bosjes kopen, die kan je in het grind prikken of laten drijven. de vissen eten er ook graag van, dus regelmatig aanvullen. verder doe je het heel goed, niet te vaak voeren, een filter erin (alleen met koud of lauw water uitspoelen, niet "koken") en regelmatig water verversen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waterpest en Cabomba groeien zo snel dat je na verloop van tijd alleen maar moet snoeien in plaats van weer aanvullen. Niet voor nix wordt het voor weinig verkocht. Garnalen in combinatie met Goudvis???? Lijkt me een dure manier van vissen voeren. Mocht je al een kweekgroep garnalen hebben kan je het wel proberen maar zorg voor veel schuilplaatsen anders zijn ze binnen het uur op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je ene paar takjes hebt, hebben de vissen het sneller op dan dat het groeit.
Doe die kunstplanten weg en neem echte planten in de plaats. Want dat is namelijk de reden dat die kunstplanten zwart worden, dat er geen echte planten aanwezig zijn om het water te zuiveren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben het met bovenstaande gedeeltelijk eens. Echte planten dien je te gebruiken. Planten filteren echter het water niet.
Echte planten halen voedsel uit het water, hierdoor krijgen de algen geen kans om te groeien.

Verder raad ik zeker aan om een filter te gebruiken, liefst 1 buiten het aquarium. Er zijn diverse soorten filters, het beste is met meerdere compartimenten. In 1 compartiment zou ik bioballen of keramische buisjes indoen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat voedsel welke deels de afvalstoffen van de andere organismen zijn, filteren ze dan toch uit het water? Dus filteren ze het water wel, inderdaad op een andere manier dan een biologisch filter die dus ook nodig blijft.