wat moet ik doen zodat een kip geen diarree krijgt?

ik heb 2 kippen en ik wil vragen of ze ik iets moet doen wanneer ze diarree hebben en als ik iets moet doen hoe kan ik dan verzorgen dat ze geen diarree krijgen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kippen hebben sowieso dunne ontlasting

Antwoorden (2)

Er van uitgaande dat de diarree blijvend is.

Diarree

Normale ontlasting van gezonde kippen is groenachtig bruin van kleur met wat wit.
Bovendien is de keutel vrij droog van structuur. Hebben kippen diarree, dan is dat een teken dat er iets mis is. In lichte gevallen van diarree kunt u de dieren fijne houtskool te eten geven.
Is de diarree erg waterig en zit er misschien zelfs bloed in, vermageren uw kippen en zijn ze lusteloos, dan kan het zijn dat uw dieren Coccidiosis hebben.
Diarree kan echter ook veroorzaakt worden door wormen.

Coccidiosis

Coccidiosis is een aandoening die ontstaat als een kip besmet is met coccidiën, eencellige diertjes, die de darmen van de kip aantasten. Coccidiosis steekt meestal de kop op tijdens warm weer, en heeft vaak een dodelijke afloop voor jonge dieren. Ook vochtigheid, slechte hygiëne en te weinig ventilatie werken een uitbraak van deze schadelijke eencellige organismen in de hand. De ziekte laat veel verschillende symptomen zien, die naast elkaar kunnen voorkomen, maar soms zijn er maar een paar of helemaal geen symptomen. Enkele hiervan zijn het bol zitten van de kippen, vermagering, terugloop van de leg, bloederige diarree, gapen en verlammingsverschijnselen. Wanneer u vermoedt dat een van uw dieren mogelijk aangetast is, laat u de ontlasting onderzoeken op de aanwezigheid van coccidiën. De dierenarts kan u verschillende middelen meegeven waarmee u deze ziekte kunt bestrijden.
Coccidiosis wordt verspreid door de ontlasting dus spreekt het voor zich dat u de hokken brandschoon dient te maken zodra de ziekte is vastgesteld.

Alles over kippen vindt u in de bron.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat heeft met voer te maken als je ze bv veel sla geeft word het dunner.
Geef ze goed droogvoer met alles erin en bruin brood en gras daar zijn ze dol op.
En zo nu en dan een worm dus als je ze alleen in het hok/ ren hebt kan dat prima en geen probleem.
Groenvoer zoals sla vinden ze heerlijk maar zit veel water in beter andijvie en wat stevige groente zeg maar.