In principe kan elk dier een "muggenbult" krijgen.
De muggenbult ontstaat doordat de mug wanneer ze steekt een beetje van haar speeksel inspuit. Dit speeksel bevat een antistollingsmiddel en andere stoffen en heeft als functie het bloed vloeibaar te houden terwijl de mug het opzuigt. Daar dit een lichaamsvreemde stof is zal het ingespoten lichaam hierop reageren met antistoffen, witte bloedcellen enzomeer. Door deze reactie ontstaat dan een bultje dat jeukt en rood wordt.
Normaal gezien is een vogel bedekt mat veren waar een mug niet door kan maar kippen kunnen wel eens gestoken worden in hun kam. (dus alle vogels waar ergens een stuk blote huid aan is kunnen ook last van muggenbulten hebben)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hartelijk dank voor het antwoord.
De vraag gaat ook beantwoord worden door een wetenschapper op de Klokhuis vragendag op 5 oktober in Nemo. We gaan dus nog even horen wat die er van zegt.

Andere antwoorden (2)

Vogels kunnen zeker last hebben van insecten(beten), maar in deze contreien betreft het overlast van luizen, en een heel enkele keer vlooien.
Dit zijn insecten die onder en tussen de veren nestelen.
Een mug is echter veel te fragiel en te teer om dat te doen, die wil landen, steken en zich volzuigen, en weer wegwezen.
Die heeft liever blote huid dan een dik verenpak.
Rieneke1
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Dank voor je aanvulling!
Mijn antwoord betreft alleen de vogels in deze contreien.
Ik herinner me van vroeger dat onze kanaries vaak muggenbulten op hun pootjes hadden. Dat ging dan zwellen en ontsteken. Mijn moeder nam het diertje dan in de hand en zat een kwartiertje met een schaaltje superol-oplossing op schoot en het pootje in het helende spul. Ja dus, vogels kunnen ook muggenbeten krijgen.
Ivana