proeven honden peper ?

Mijn vraag is of honden peper kunnen proeven want mijn hond heeft ooit een hele peper opgegeten en het leekt als of het hem niks deed...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
26.6K

Het beste antwoord

Ze proeven peper heel anders dan wij.
In peper en pepertjes zit de stof capsaicine welke bij ons mensen een pijnsensatie teweegbrengt die onze hersenen vertalen als heet.
Honden hebben die receptoren niet en veel andere dieren ook niet, dezen kunnen dus ongestraft pepers , hoe "heet " ook, verorberen zonder pijnsensatie.
Dat de hond dus rustig pepers eet komt dus niet zozeer door gebrek aan smaakvermogen (deze is gekoppeld aan de reuk en bij honden veel sterker dan bij de mens) maar doordat ze geen pijn ervaren tijdens het eten van pepers.
Zelfs de loeisterke kleine rode Thaise pepertjes welke sterkte haast omgekeerd evenredig is aan hun formaat (tov andere pepersoorten) tikken ze zonder problemen weg.
Als je als ongetraind mens zo een pepertje probeert, neem dan een stukje van een paar mm, vouw het in een stukje brood en zorg dat een glas (liefst volle) melk klaarstaat, de rode is ruim 2X zo sterk als de groene....
Dat honden en papegaaien die zonder meer opeet is bijna niet te geloven.
Ook bij mensen varieert de individuele gevoeligheid sterk verschillend, mijn oudste zoon eet ze alsof hij er geen last van heeft, wat zelfs de aandacht trok van de plaatselijke bevolking, hij verstrooide een pizza met een kopje vol rode pepertjes en vertrok geen spier, het personeel van het restaurant liet even het werk liggen, een blanke Nederlander die ongeveer 50 gram rode pepertjes wegslikt.
Voor mij was bovenbeschreven stukje ruim voldoende...
Ach mensen zijn soms net als dieren en andersom, alhoewel ik mijn zoon geen hond zou willen noemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja honden hebben een zeer goede smaak en zullen peper dus zeker kunnen proeven. Echter staan ze niet bekend als de beste kauwers. Aangezien de scherpte van de peper uit de zaden aan de binnenkant komt, lijkt het me dat hij deze niet heeft geproefd maar gewoon heeft doorgeslikt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De capsaicine zit zeker niet alleen in de zaden van pepers, dat is een veelgemaakte fout. Waarom deze fout vaak voorkomt is waarschijnlijk omdat het verwisseld wordt met het feit dat zoogdieren kaken hebben om de peper, en dus ook de zaden, fijn te malen, waardoor de zaadjes na ontlasting niet meer kunnen groeien. Dit is ook de rede waarom de plant dus capsaicine aanmaakt, want de meeste zoogdieren, met kaken dus, hebben capsaicine receptoren, terwijl bijvoorbeeld vogels, zonder kaken, geen capsaicine receptoren hebben.